Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Kommunarkivarie
Skicka ansökan 19 dagar kvar
Arkivarie Kommunarkivarie
19 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare. Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv? Burlövs kommun har höga ambitioner och vi driver utvecklingen framåt! I kommunledningsförvaltningen pågår ett ständigt kvalitetsarbete för att förbättra stödet till våra verksamheter. Våra avdelningar har ett nära samarbete där var och en tar ansvar för såväl sina egna uppdrag som för våra gemensamma mål. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en arkivarie med högskoleutbildning i arkivvetenskap och kunskap om regelverket för kommunal arkivverksamhet. Uppdraget omfattar arbete med både fysiska och digitala arkiv, där du blir en nyckelperson i arbetet med att skapa ordning, struktur och långsiktighet i informationshanteringen. Du ska vara intresserad av att ha ett brett arbetsfält och vilja ta ansvar för arkivvård och att utveckla arkivverksamheten i kommunen. Du blir hela organisationens rådgivare i arkivfrågor och du utgör ett stöd till arkivansvariga och arkivredogörare inom kommunens förvaltningar. Du vill genom din kompetens och engagemang öka kunskapen i arkivfrågor inom organisationen och vill också driva utvecklingen framåt. I arbetsuppgifterna som kommunarkivarie ingår bland annat att: ·   leda och utveckla kommunens processer gällande arkiv- och informationshantering ·   driva och samordna kommunens arbete med leveranser till e-arkiv ·   arbeta med informationsvärdering och genomföra bevarande- och gallringsutredningar ·   bedriva tillsyn av förvaltningarnas arkivvård ·   besvara förfrågningar från verksamheter, medborgare, studenter, forskare och andra myndigheter ·   kravställa och ta emot leveranser, ordna, förteckna och gallra allmänna handlingar ·   ge råd och stöd till organisationen i arkivfrågor, planera och genomföra utbildningar och informationsinsatser ·   delta med arkivkompetens i uppdrag och projekt, till exempel inför inköp av nya verksamhetssystem. KVALIFIKATIONER ·       Högskoleutbildning med lägst 60 hp/40 p i arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig ·       Yrkeserfarenhet som arkivarie inom offentlig verksamhet ·       God kunskap om regelverket för kommunal arkivverksamhet ·       Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift Du är ansvarstagande och noggrann och har ett helhetsperspektiv på kommunens informationsförvaltning. Då du kommer att vara organisationens specialist i arkivfrågor är det viktigt att du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ och att du är serviceinriktad. I rollen som arkivarie behöver du ha en god kommunikativ förmåga, se vikten av och fördelarna med samarbete och vara duktig på att skapa förtroendeingivande relationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta ansvarig för rekryteringen enligt annonsen för besked om hur du ska gå till väga för att skicka in dina ansökningshandlingar.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-23
Antal platser 1