HR-specialister till HR-avdelningen
Örebro Kommun 9 dagar kvar Örebro
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida orebro.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-23

Vi är en HR-funktion i framkant - en proaktiv, verksamhetsstödjande och värdeskapande HR-funktion som ska bidra till utvecklingen av Örebro kommun som en attraktiv arbetsgivare. Vill du vara med på vår fortsatta resa där vi genom kompetensbaserad rekrytering säkerställer att Örebro kommun har de allra bästa medarbetarna? Vi söker nu två nya HR-specialister! Om tjänsten Örebro kommuns kompetensförsörjning står högt på agendan och som HR-specialist inom rekrytering är du en viktig del av vår stödfunktion för Örebro kommuns 550 chefer. Vi stödjer alla kommunens verksamheter vid rekrytering, allt från uppstart och intervjuer till referenser och lönesamråd. Det innebär att vi som HR-specialister håller ihop rekryteringsprocessen och stöttar såväl operativt som konsultativt. Vi jobbar även mer övergripande och strategiskt med marknadsföring av dels enskilda tjänster, dels av Örebro kommun som arbetsgivare. Den här tjänsten är inriktad mot medarbetarrekrytering och innebär att du stöttar våra chefer på enhetsnivå. Vi alla hjälps åt och hanterar rekryteringar inom våra mest personaltäta områden, så som vården och skolan. Du som HR-specialist förväntas alltså jobba inom minst ett av dessa. Utöver våra rekryteringsuppdrag så har vi flera utvecklingsuppdrag som man utför på egen hand eller i små grupper, som du på sikt kommer växa in i. För oss är det viktigt att det finns interna utvecklingsmöjligheter där du som medarbetare känner att du växer som specialist! Hos oss ges möjlighet att arbeta tillsammans med många kompetenta kollegor i en stor organisation. Du kommer också i kontakt med andra HR-frågor relaterade till rekryteringsprocessen såsom arbetsrätt och lönefrågor. Detta gör att du utvecklar kunskap och förståelse i en bredare bemärkelse för HR-området. Exempel på arbetsuppgifter: • kvalificerat stöd till chefer genom hela rekryteringsprocessen • arbeta med frågor som rör kommunens kompetensförsörjningsarbete • bidra till utveckling av arbetssätt och metoder utifrån din kunskap och erfarenhet • bidra till HR-avdelningens gemensamma utvecklingsarbete Om arbetsplatsen HR-avdelningen ger stöd inom personal- och arbetsgivarfrågor. Vår avdelning består av cirka 90 medarbetare. Vi är en del av Kommunledningsförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Hos oss har du möjlighet att vara en del av något större, vi stöttar Örebro kommuns chefer så att de kan fokusera på att utveckla sina verksamheter, allt ifrån parkskötsel till äldreomsorg och skola. Du har stora möjligheter att påverka och utveckla våra interna rutiner och arbetssätt. Du blir en del av ett härligt gäng på närmare 30 kollegor med mycket kompetens och en öppen kultur där man gärna delar med sig av sin kunskap. Vi har årsarbetstid vilket innebär att du har stor möjlighet att styra över din arbetstid, självklart anpassat till verksamhetens behov. Det finns också möjlighet att delvis arbeta på distans.  Vi arbetar aktivitetsbaserat och just nu har vi våra lokaler på Ringgatan 32, bara någon minuts promenad från Örebro resecentrum. I november kommer vi att flytta till nya, fräscha lokaler på Åbylunden som ligger beläget i Örnsro.  Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Som person är du strukturerad, självgående och tar egna initiativ för att driva ditt arbete framåt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och är inte rädd för att ställa frågor när du stöter på utmaningar. Rollen som HR-specialist kräver en god förmåga att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. Du vågar vara kreativ och kommer med egna idéer för hur man kan förbättra och utveckla verksamheten. Självklart har du en god samarbetsförmåga, har lätt för att skapa förtroende och bygga relationer samtidigt som du drivs av att ge cheferna i kommunen en god service. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med kollegor, chefer och kandidater samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • akademisk examen (180 hp) med inriktning mot personalfrågor, beteendevetenskap eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdig • högskoleutbildning om gällande lagar och avtal inom personalområdet (arbetsrätt) Meriterande: • erfarenhet av att driva egna rekryteringsprocesser enligt kompetensbaserad metodik • erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet • erfarenhet av att arbeta i rekryteringssystem Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 2 Övrig information Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.  Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 6 oktober. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 2
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons