Arbetsbeskrivning
Drivs du av att hjälpa chefer och ledare att lyckas i sina uppdrag, att ge HR-perspektiv på verksamheten och bidra till en verksamhet som gör skillnad?
Om jobbet
Som verksamhetsnära partner ansvarar du för att stödja chefer och ledningsgrupper med värdeskapande HR-insatser ur ett verksamhetsorienterat perspektiv.
I din roll jobbar du både strategiskt, taktiskt och operativt och ger råd och stöd som är anpassade utifrån situationen och verkar för att man beaktar HR-perspektiven inför olika beslut. Du säkerställer att du har god kännedom om arbetet i kärnverksamheten för att säkra kvaliteten i ditt stöd och förtroende för det chefsnära stödet. Du verkar för att chefer och ledningsgrupper bedriver en personalpolitik i enlighet med arbetsrätt, avtal och interna styrdokument.
I arbetet ingår det att jobba nära chefer och verksamheten och ge ett verksamhetsnära och anpassat stöd i
- rådgivning och konsultativt stöd i förekommande frågor
- arbetsmiljöfrågor
- individ och rehabärenden,
- villkorsfrågor och gällande regelverk
- kompetensförsörjning,
- lönefrågor och lönebildning
- MBL-förhandlingar
Du kan komma att ingå eller delta i ledningsgrupp.
Utöver ditt partneruppdrag kommer du också att jobba ungefär 50% inom arbetsmiljöområdet tillsammans med en kollega där ni tillsammans driver och bidrar till att vidareutveckla myndighetens arbetsmiljöarbete.
Du har en viktig roll i gruppen att ge internt stöd till kollegor och vid behov också hantera mer komplexa personalärenden och arbetsmiljörelaterade frågeställningar. Du kommer att ingå i arbetsgrupper och ha ett nära samarbete med såväl chefer och kollegor som med fackliga parter och arbetsmiljöombud.
Du kommer få möjlighet att vidareutveckla hur vi arbetar med arbetsmiljö inom myndigheten och säkra att arbetsmiljöfrågor är en integrerad och självklar del av verksamheten.
Utöver dina kollegor inom gruppen verksamhetsnära HR kommer du också att ingå i ett agilt team tillsammans med kollegor inom kompetensakademin.
HR-enheten är ett kvalificerat ledningsstöd som med ett strategiskt och verksamhetsnära arbete säkrar myndighetens arbetsgivarpolitik, kompetensförsörjning och arbetet för att vara en attraktiv arbetsgivare. HR-enheten tillhör avdelning för myndighetsstyrning och stöd och består av totalt ca 22 medarbetare fördelade på två grupper, kompetensakademin samt verksamhetsnära HR.
Dina kollegor finns i Luleå, Stockholm, Karlstad och Halmstad.
”Ann Odeldahl heter jag som kommer bli din chef och jag ser fram emot att du ska bli en del av vår grupp och bidra till att vi lyckas i ett av våra viktiga uppdrag – att hjälpa chefer och ledare att bli sina bästa jag. Vi finns här för att stödja verksamheten att lyckas med vårt viktiga uppdrag.”
Din profil
För att lyckas i rollen trivs du med att jobba nära chefer och verksamheter och att hjälpa dem i sina uppdrag. Du jobbar nära verksamheten och förmår att anpassa ditt stöd till det som verksamheten och cheferna har behov av. Du är bra på att samarbeta, är prestigelös med bibehållen integritet. Dessutom har du en helhetssyn, god analytisk förmåga och bra kommunikationsförmåga.
Vi söker dig som har:
- akademisk utbildning inom personalområdet eller motsvarande
- gedigen erfarenhet som HR-business parter
- god aktuell kunskap i arbetsmiljöområdet, rehabilitering och mer komplexa personalärenden
- vana av att arbeta med att tillämpa arbetsmiljöregelverket samt vana av att ge verksamhetsnära chefsstöd i nära samarbete med verksamheten
- erfarenhet av att facilitera dialoger och workshops i ledningsgrupper och grupper
- goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
Det är meriterande om du har
- arbetat med motsvarande arbetsuppgifter inom staten
- erfarenhet av att ha infört samverkansavtal
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan och i Luleå sitter vi i helt nybyggda lokaler på Porsön vid Science Center i anslutning till universitetet.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort är antingen Stockholm eller Luleå.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensionen enklare.
#LI-HYBRID
FILM: https://www.youtube.com/watch?v=tNBrksriIVE