Arbetsbeskrivning
Göteborgs begravningssamfällighet ansvarar för begravnings- och krematorieverksamheten inom Göteborgs stads geografiska område. Med cirka 190 tillsvidareanställda och drygt 120 säsongsanställda och sommarvikarier. Vi sköter om 36 begravningsplatser med sammanlagt närmare 119 000 gravplatser. Vårt krematorium utför kremationer både inom Göteborg och på uppdrag av andra begravningshuvudmän.
Vi är en organisatorisk enhet inom Svenska kyrkan och vi utför vårt uppdrag i enlighet med begravningslagen. Begravningssamfälligheten styrs av förtroendevalda inom Svenska kyrkans nio pastorat i Göteborg. De tillsätts genom indirekta val till begravningsdelegerade som i sin tur väljer en begravningsstyrelse. Förvaltningen är organiserad i en geografiskt indelad skötselavdelning, funktionsindelade enheter och ett kansli. Verksamheten omsätter cirka 325 miljoner kronor.
Läs gärna mer om oss på vår webbsida: https://www.svenskakyrkan.se/gbs
Är du en engagerad HR-generalist med särskilt intresse och kunskap om arbetsmiljö? Blir du motiverad av att driva och utveckla HR processer? Då ska du läsa vidare här!
Om rollen:
Som HR-generalist på Göteborgs begravningssamfällighet är du involverad i alla delar av HR-området och med ett särskilt ansvarsområde där du fokuserar på arbetsmiljöfrågor, rehabilitering och hälsofrämjande insatser.
Du kommer att ha en viktig roll i att driva och utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet på olika nivåer inom organisationen. Rollen passar dig som har bred HR-erfarenhet och med särskild kunskap och intresse för ett hållbart arbetsliv. Rollen ger dig möjligheten att arbeta både operativt och strategiskt.
Du följer upp att vi följer de lagar och rutiner som gäller inom arbetsmiljöområdet. I rollen ingår att planera och leda interna utbildningar riktade till chefer, specialister och arbetsledare inom området arbetsmiljö. En annan av arbetsuppgifterna är att tillsammans med chefer, arbetsledare och skyddsombud hantera och följa upp riskbedömningar, tillbud och olycksfallsrapportering i incidentrapporteringssystemet IA.
Förutom arbetet med arbetsmiljö kommer du arbeta med alla förekommande HR-frågor.
Vissa dagar kommer du arbeta på annan plats inom förvaltningen då våra chefer har sin placering på andra enhetskontor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Självständigt och tillsammans med andra ansvara och utveckla Göteborgs begravningssamfällighets systematiska arbetsmiljöarbete (SAM)
- Löpande arbeta med att stödja och coacha enheterna och dess chefer i att utveckla och driva organisationens systematiska arbetsmiljöarbete
- Följa upp och säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med rutiner, riktlinjer och gällande lagstiftning
- Hålla interna utbildningar inom arbetsmiljö, riktade till både medarbetare och chefer
- Ansvara för genomförandet och uppföljningen av medarbetarundersökningar
- Arbeta tillsammans med HR-chef och HR-administratör i alla förekommande HR-frågor och utvecklingen av arbetet
Vem söker vi?
Vi söker dig som trivs med att arbeta verksamhetsnära i en konsultativ och coachande roll. Du har förmågan att bygga relationer och skapa förtroende. Du omvandlar strategiska initiativ till konkreta handlingar. Du är pedagogisk och har en god kommunikativ förmåga och kan förklara komplexa regler och samband. Du är prestigelös som person med god samarbetsförmåga.
Du har sakkunskap inom arbetsmiljöområdet och ansvarar för att löpande föra ut informationen till organisationens chefer om hur lagar, AFS:ar och organisationens rutiner påverkar verksamheten.
Rollen kräver:
- Högskoleutbildning inom personal- och arbetslivsfrågor eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
- Flera års aktuell och relevant erfarenhet av brett och kvalificerat HR-arbete där du arbetat med stöd till chefer
- Dokumenterad erfarenhet av arbetsmiljöarbete, inklusive rehabilitering, hälsofrämjande insatser och systematiskt arbetsmiljöarbete
- Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift samt har grundläggande kunskaper i engelska
- Du har tidigare arbetat i offentlig sektor, exempelvis. kommun, region eller statlig myndighet
- B-körkort
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av att arbeta med kollektivavtal inom olika branscher
- Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar
Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
Vad vi kan erbjuda:
På kansliet arbetar ett tiotal medarbetare i flera olika roller inom HR, kommunikation, ekonomi, upphandling, förvaltningsadministration, IT-samordnare och miljöingenjör. Kansliet leds av HR- och kanslichef.
Vi har flextidsavtal och möjlighet till distansarbete viss tid efter verksamhetens behov. Vi har ett förmånligt friskvårdsavtal med möjlighet till träning på arbetstid mellan september och maj. Vårt huvudkontor där du kommer vara placerad är beläget i en vacker kulturhistorisk miljö på Östra kyrkogården med fina promenadstråk. Dessutom har vi gott kaffe och trevliga kollegor.
Villkor:
Tjänsten är på heltid tillsvidare.
Tillträde snarast. Månadslön enligt överenskommelse. Kollektivavtal finns.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig att ansöka via vårt rekryteringsverktyg, länk finns här nedanför, och inte via e-post eller brevledes.
För mer information om våra personalförmåner och oss som arbetsgivare – välkommen att besöka vår webbsida https://www.svenskakyrkan.se/gbs/att-arbeta-hos-oss
Vi undanber oss vänligt men bestämt alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.