Arbetsbeskrivning
Kommuner och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Våra medlemmar har gett oss ett tydligt uppdrag: att Sverige ska ha världens mest innovativa och omtänksamma välfärd.
De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Vi tar med det som är bra idag när vi skapar morgondagens välfärd. Vi möter förändring med utveckling. Vi tror på dig och på din förmåga att nå dit.
ARBETSUPPGIFTER
SKR är inne i en utvecklingsfas som genomsyrar hela organisationen. Stödverksamheterna är etablerade i en stabsfunktion som möter upp verksamhetens behov i löpande förändring och utveckling. I den tidsbegränsade rollen som avdelningsadministratör arbetar du på uppdrag för SKR:s arbetsgivarpolitiska avdelning. Du blir en förstärkning av det team som arbetar dedikerat gentemot chefer och medarbetare men har även ett nära samarbete och kollegialt utbyte med andra funktioner och kompetensområden inom organisationen. Vi tror på alla medarbetares stora förmåga till självledarskap, att skapa nätverk och bygga relationer, att kunna fatta egna beslut samt att ta ansvar för sina arbetsuppgifter och sitt uppdrag.
I rollen som avdelningsadministratör bidrar du till att bära SKR:s roll som central arbetsmarknadspart och arbetsgivarorganisation. Du stöttar våra förhandlare och arbetsrättsjurister med administrativa uppgifter som textgranskning, korrekturläsning, layout och koordinering av avtalstryck samt stöttar kring administration under avtalsrörelsen 2025. Övriga arbetsuppgifter kan vara att ge stöd i administrativa system, ärendekoordinering samt praktiska arbetsuppgifter kring möten och andra löpande aktiviteter. I rollen som avdelningsadministratör får du en varierande vardag där uppdraget följer verksamhetens behov och nuläge. Under 2025 är avdelningen i en omfattande avtalsperiod vilket kräver stora arbetsinsatser från såväl chefer och handläggare som stödverksamhet. Under perioder av vårens avtalsarbete kommer det att ingå planerad beredskap utöver ordinarie arbetstid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning alternativt en gymnasieexamen i kombination med förvärvade kunskaper genom arbetslivserfarenhet. Du har gedigen erfarenhet av administrativt arbete, företrädesvis i en politiskt styrd organisation och mycket god kunskap i texthantering. Rollen ställer krav på en hög digital mognad samt vana och intresse för digitala arbetssätt.
Vi förutsätter att du är lyhörd för verksamhetens behov, har en hög känsla för service och att du trivs med samt ser ett stort värde i att lösa problem och leverera bra lösningar. Du bör utöver det ha en naturlig fallenhet för att organisera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt, trivas med att skapa ordning och reda samt ha erfarenhet av att ge chefsstöd.
Vi söker dig som är trygg i din roll, driver och utvecklar ditt arbete framåt samt har en god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Då arbetet innebär mycket kontakter med andra behöver du både trivas med och vara bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Uppdragets karaktär ställer höga krav på såväl uthållighet som flexibilitet. För att lyckas och trivas i rollen bör du även ha förmåga att snabbt kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och ha flera processer igång samtidigt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.
SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.