Administrativ samordnare
Skicka ansökan
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-26

Dina arbetsuppgifter Rättsavdelningen arbetar bland annat med myndighetens rättsliga styrning, hantering av mål i Högsta domstolen och riksåklagarens internationella ärenden. På avdelningen arbetar ca 26 personer. Som administrativ samordnare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara: Praktiskt stöd till rättschefen och enhetscheferna på avdelningen Biträda med hantering, språkgranskning, utformning av formalia kring myndighetens styrdokument, såsom föreskrifter, riktlinjer och rättsliga vägledningar Sammanställning av vissa statistikuppgifter Utlämnande av allmänna handlingar Förvaltning och utveckling av vissa gemensamma arbetsytor på SharePoint och på intranätet Hålla samman planeringen av avdelningsmöten och planeringskonferenser samt protokollföring vid olika möten på avdelningen Myndighetens juridiska bibliotek, inköp av juridiska böcker och tidningar, support med informationssökning både digitalt och analogt Fakturahantering och uppföljning av budgetposter Allmänt administrativt stöd inklusive viss diarieföring Behjälplig med service, t.ex. vid externa besök på avdelningen. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, några års erfarenhet av administrativt arbete eller annan relevant utbildning som t.ex. paralegalutbildning, mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, god vana att arbeta med Microsoft Officepaketet, stor vana av text och språkbehandling. Det är meriterande om du har akademisk examen som språkkonsult eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, erfarenhet från arbete på bibliotek, arbetat med intranät och SharePoint. Som person vill vi att du är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns samt kan hantera formalia rörande myndighetens dokument på ett korrekt sätt, är självständig och ansvarstagande, har förmåga att prioritera samt arbeta både uthålligt och effektivt, är stresstålig, har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett prestigelöst och öppet förhållningssätt gentemot din omgivning. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper Om anställningen Anställningen är en tillsvidare anställning med en provanställning i 6 månader. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker en säkerhetsprövning med registerkontroll. Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi ca 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons