Vad kul att du är intresserad av oss!
Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet.
Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet.
För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare.
Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang.
Om verksamheten
Mellerud och Bengtsfors kommuner vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Från och med hösten 2021 har kommunerna en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av en socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration.
Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen "Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum".
Vill du vara med på vår spännande resa och ingå i en organisation som präglas av nytänkande, utveckling och framåtanda?
Då ska du söka tjänsten som Socialt ansvarig samordnare i Mellerud och Bengtsfors.
Arbetsuppgifter
Som socialt ansvarig samordnare (SAS) är ditt uppdrag att tillsammans med medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), vara samordningsansvarig för det systematiska kvalitetsarbetet inom det sociala området Mellerud och Bengtsfors.
Genom avtalssamverkan har du delegation i båda kommuner.
Du utreder Lex Sarah och gör risk och händelseanalyser samt ger operativt stöd till verksamhetsansvariga vid bedömning och planering av förbättringsåtgärder.
Du planerar och håller i utbildningssatsningar för medarbetare i våra verksamheter såsom avvikelsehantering och Lex Sarah.
I arbetet stödjer du verksamhetsansvariga i det systematiska kvalitetsledningsarbetet genom planering, utvärdering och uppföljning samt har en samordnande roll i framtagandet av kvalitetsberättelsen.
I rollen ingår omvärldsbevakning gällande lagstiftningar och övrigt som kan påverka ansvarsområdena inom socialförvaltningen.
Som social ansvarig samordnare arbetar du proaktivt och är närvarande i verksamheterna.
Du arbetar nära cheferna likväl som du har förmågan att arbeta strategiskt.
Du stödjer verksamheterna aktivt i det systematiska kvalitetsarbetet och kommer att ha ett nära samarbete med verksamhetschef, enhetschef, och andra nyckelfunktioner.
Du kommer att ingå i organisationsen stab med tätt samarbete med övriga stödprofessioner såsom ytterliga verksamhetsutvecklare/strateger, systemförvaltare, SAS, MAS med flera.
Du är direkt underställd Verksamhetschef Stab och Administration.
Resor i tjänsten ingår då ditt arbete omfattar uppdrag för två kommuner.
Mycket goda pedlingsmöjligheter med kollektivtrafik sträckan Göteborg-Karlstad samt flexibla arbetstider med möjlighet till hemarbete del av tid.
Kvalifikationer
Vi söker dig som med engagemang och med ett lösningsinriktat förhållningssätt tar dig an detta uppdrag.
Du ska kunna arbeta proaktivt i nära samarbete med verksamhetsansvariga för att skapa bästa förutsättningar för god kvalitet i verksamheterna.
Du tar egna initiativ och ser till att arbetet går framåt samt följer upp resultat.
Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i förhållande till uppdraget, samtidigt som du är lyhörd och har förmåga att skapa förtroende och goda relationer.
Du arbetar gärna i grupp med andra för att fullfölja uppgifter och nå mål med det gemensamma uppdraget i fokus.
Vidare har du en god analytisk förmåga och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i komplexa problem, samt föreslå möjliga lösningar.
I kombination med detta är du kommunikativ i din yrkesroll.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har dokumenterad yrkeserfarenhet inom socialt arbete samt är väl förtrogen med lagstiftningen SOL, LVM, LVU och LSS, samt flerårig vana av handläggning och dokumentation inom det sociala området.
Du har obehindrade kunskaper i svenska språket med mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Erfarenhet av arbete inom flera av de verksamhetsområden som tjänsten omfattar är meriterande.
B-körkort är ett krav i tjänsten.
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum.
Vid behov kan provanställning komma att tillämpas.
För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund.
Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser.
Varmt välkommen med din ansökan!