Arbetsbeskrivning
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.
Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.
Eftersom vår nuvarande socialt ansvariga samordnare (SAS) går vidare till en ny roll inom förvaltningen, söker vi nu en ny medarbetare till SAS-rollen. Vi letar efter någon som vill vara med och utveckla, driva och säkerställa socialtjänstens verksamhet enligt gällande lagar och föreskrifter, såsom SoL, LSS, LVM och LVU. I denna roll får du chansen att vara med och forma framtidens socialtjänst. Visst låter det spännande?
Välkommen till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en engagerad och strategisk socialt ansvarig samordnare (SAS) till vår kvalitets- och utvecklingsavdelning inom välfärdsförvaltningen. I rollen som SAS har du en strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde, enligt gällande lagar och föreskrifter (SoL, LSS, LVM, LVU). Du ansvarar för att utredningar, bedömningar och anmälningar av missförhållanden genomförs enligt Lex Sarah.
I kvalitets- och utvecklingsavdelningen, som du är en del av, ingår även vår medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS), medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) samt ett antal verksamhetsutvecklare med olika uppdrag. För närvarande består avdelningen av sex tjänster.
Under hösten 2024 inrättades ett förvaltningsövergripande kvalitetsråd med syftet att förbättra det systematiska kvalitetsarbetet inom hela förvaltningen. Kvalitetsrådet samordnas och leds av SAS. Välfärdsförvaltningen strävar efter att ligga i framkant och driver därför många förbättringsarbeten och projekt. Projektledning och deltagande i dessa förbättringsarbeten ingår också i uppdraget.
Vill du vara med på vår resa in i framtiden? Sök tjänsten som SAS och bli en del av vår utveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Du har lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och är därmed väl insatt i socialtjänstområdet och dess lagstiftning.
Du är trygg i din roll och van att samarbeta med aktörer både inom och utanför kommunens organisation och är bra på att skapa goda relationer. Du är omvärldsorienterad och följer utvecklingen inom området och skapar förutsättningar för ständiga förbättringar. Som person är du modig, prestigelös och nyskapande. Du har strategisk förmåga att verkställa mål och visioner samt ett stort intresse för kvalitets- och utvecklingsarbete i kombination med effektiv resursanvändning.
B-körkort är ett krav samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har god datavana.
ÖVRIGT
Bifoga CV och kort personligt brev.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!
Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html