Socialt ansvarig samordnare
Skicka ansökan 15 dagar kvar
Samordnare Socialt ansvarig Biståndshandläggare Socialt ansvarig samordnare
15 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad. Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Hemvårdsförvaltningen ansvarar för äldre personers behov av vård, omsorg, boende och aktivitet. Förvaltningen är en av kommunens största arbetsplatser med cirka 2 200 anställda. Vi strävar ständigt efter utveckling och förnyelse inom vårt verksamhetsområde. Hemvårdsförvaltningen är en modern arbetsgivare som genom öppet klimat och med växtkraft för förnyelse och förändring möter nya behov och krav från Halmstads kommuns invånare. ARBETSUPPGIFTER Är du en samarbetsinriktad, driven och engagerad person med en passion för att säkerställa hög kvalitet inom social omsorg? Vill du ingå i ett kompetent team och vara med och forma framtidens vård och omsorg i Halmstad? Se hit! Planeringsavdelningen söker en socialt ansvarig samordnare (SAS) som vill vara med och stärka deras team. I denna roll kommer du att ha en central funktion i att säkerställa och utveckla kvaliteten inom verksamheten, med fokus på det sociala innehållet. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö med högt tempo och stora möjligheter att påverka och förbättra vård och omsorg för våra kunder. Som socialt ansvarig samordnare kommer du att ha övergripande kvalitetsansvar med fokus på det sociala innehållet utifrån gällande lagstiftningar och verksamhetens antagna planer och värdegrund. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att vara: • Säkerställa att verksamheten bedrivs enligt beslutade processer, riktlinjer och rutiner genom intern tillsyn och egenkontroll. • Genomföra dokumentationsgranskningar och platsbesök samt återkoppla resultat till ansvariga chefer. • Ansvara för riktlinjer och stödja verksamheter i klagomålshantering och avvikelsehantering enligt SoL samt rapportera till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). • Driva utvecklingen inom systematiskt kvalitetsarbete och ta fram riktlinjer för social omsorg. • Stödja verksamheten i utredningar av synpunkter, klagomål, avvikelser och missförhållanden enligt Lex Sarah. • Arbeta strategiskt med kompetensutveckling tillsammans med HR och säkerställa att utbildning sker enligt gällande lagstiftning. • Bidra till att stärka den enskildes rättigheter kring delaktighet och inflytande över sin vardag. Målet med din roll är att säkerställa en hög kvalitet i verksamheterna och bidra till att vi driver omsorgen med rätt kvalitet. KVALIFIKATIONER För att lyckas i denna tjänst ser vi att du har minst två års erfarenhet från sektorns verksamhetsområde och den lagstiftning som verksamheten omfattar såsom Socialtjänstlagen, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och övergripande kunskap om kommunallagstiftning. Du har en socionomexamen eller annan utbildning inkluderat socialrätt (30hp) som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi söker dig som har erfarenhet av ledarskap/projektarbete samt att driva förändringsarbete inom verksamhetsområdet. Du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LSS. Det är av stor vikt att kunna de dokumentationskrav som ställs på verksamheten. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av dokumentationssystem. Vidare är det meriterande om du tidigare har arbetat i rollen som SAS, biståndshandläggare eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Vi söker en kollega som är glad, positiv och har hög servicekänsla. Du behöver vara ödmjuk och förstå verksamheternas komplexitet. Du ska kunna arbeta både självständigt och i team, med kundens bästa i fokus. Du har ett stort intresse för kvalitets- och utvecklingsfrågor och kan skapa strategier för förbättring tillsammans med verksamheterna. Som person är du pedagogisk och kan stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer. Du är flexibel och kan hantera många olika uppgifter samtidigt, och du arbetar snabbt och noggrant. Du ser till helheten och gillar att driva utvecklingsfrågor för att ständigt förbättra stöd och omsorg till invånarna. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Ledigheter kring jul kan påverka graden av svarsfrekvens vid frågor. Vi hänvisar till att skicka in frågor via mail då det läses sporadiskt. Intervjuer för tjänsten är planerade under v.4. ÖVRIGT Information om rekryteringsprocessen: Efter att sista ansökningsdag passerat granskar vi inkomna ansökningar utifrån aktuella kvalifikationer och återkommer därefter med vidare besked. Som ett steg i rekryteringsprocessen använder vi oss av tester för att säkerställa en fördomsfri, pricksäker och rättvis process. Om du uppfyller skallkraven för tjänsten kommer du att få ett e-postmeddelande med tester att genomföra. Går du vidare i processen efter tester följer en kort telefonavstämning där praktiska frågor kopplat till tjänsten stäms av. Är du en av kandidaterna som gått vidare i rekryteringsprocessen är nästa steg är en kompetensbaserad intervju med HR-specialist och rekryterande chef. I chefsrekryteringar utför vi facklig samverkan. Vi genomför alltid referenstagning på slutkandidat. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta. Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal. Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare