Biståndshandläggare som vill ingå i vårt starka team sökes!
Skicka ansökan 20 dagar kvar
Handläggare Biståndshandläggare
20 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Vård- och omsorgsförvaltningen består av fyra avdelningar: Bistånd och hälsa, Funktionsstöd, Äldreomsorg samt Stöd och utveckling. Vård- och omsorgsnämnden ansvarar politiskt för förvaltningens arbete. Vår verksamhet handlar om att ge omsorg, stöd och service till äldre personer och till personer i behov av funktionsstöd. Vi utför även viss hälso- och sjukvård. Visionen är bl a att våra insatser ska genomföras tryggt, säkert, värdigt och med inflytande. Vi är ca 850 medarbetare som har våra arbetsplatser runt om i kommunen och vi är en blandning av stödassistenter, undersköterskor, sjuksköterskor, stödpedagoger, biståndshandläggare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, omsorgshandledare med flera. ARBETSUPPGIFTER - Tycker du om att arbeta i team?  - Vill du vara med och påverka?  - Är arbetsmiljön viktig för dig?    Vi är en enhet där våra högst prioriterade mål handlar om att bibehålla vår goda arbetsmiljö med bra förutsättningar och närhet till skratt. Vi sätter brukaren i fokus och tror att ett gott bemötande är nyckeln till framgång tillsammans med en stor portion kompetens. Tillsammans arbetar vi aktivt med utveckling och kvalitetsarbete.    Som handläggare är din uppgift att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL samt ansvara för information under pågående utredning. Du möter många människor, tar del av deras levnadshistorier och bidrar till en skillnad i deras liv när de får stöd till en fungerande vardag. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, andra vårdgivare och myndigheter. Viktigt för oss är att vi samarbetar utifrån våra olika roller och kompetenser.  Som biståndshandläggare med ansvar för ett geografiskt område arbetar du med brukare som bor kvar i ordinärt boende. Du arbetar i nära samverkan med en eller flera kollegor som delar området utifrån en datumindelning, vanliga ansökningar är insatser så som hemtjänst, dagverksamhet, trygghetslarm, korttidsplats/växelvård och särskilt boende. Områdeshandläggarna har gemensam extern processhandledning.  Biståndshandläggarna inom ordinärt boende arbetar nära tillsammans med kollegorna i vårt planeringsteam och utgör tillsammans vårt SoL- team som varje vecka har gemensamt metodmöte, de hjälps åt vid semestrar och övrig frånvaro.    VAD ERBJUDER VI DIG?   Hos oss får du en coachande arbetsledning och metodstöd, extern processhandledning samt utbildningsmöjligheter som får dig att växa i din yrkesroll. För den egna utvecklingen har alla varsin läsdag per termin där grupperna ofta ordnar egna bokseminarier för diskussion och ökat lärande. På enheten ger vi varandra stöd i olika ärenden och utvecklar verksamheten tillsammans. Vi har ett tydligt fokus på att främja en god arbetsmiljö. Sedan flera år skriver vi alla våra utredningar efter Socialstyrelsens IBIC modell där vi gjort en egen förenklad tolkning av modellen och har anpassat vårt datasystem efter det. För att underlätta balansen mellan arbete och fritid erbjuder vi flexibel arbetstid och möjlighet till att delvis arbeta på distans. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om rådande lagstiftning och rättspraxis inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och utskrivningsplanering från sjukhus. B-körkort och körvana är ett krav.    Som person är du positiv, engagerad och gillar att vara med och påverka. Du har erfarenhet och intresse av att möta människor utifrån ett professionellt förhållningssätt. Du är bekväm i myndighetsrollen och har en god förmåga att formulera dig i tal och skrift. Rollen kräver att du arbetar självständigt med förmåga att planera, strukturera och prioritera bland arbetsuppgifterna. Vidare är du bra på att samarbeta och att upprätthålla goda kontakter med brukare, kollegor samt övriga samverkanspartners i det dagliga arbetet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.     Vårt jobb är inte alltid enkelt, men alltid meningsfullt. Om du tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss! Välkommen in med din ansökan redan idag, vi arbetar med löpande urval i denna rekryteringsprocess! ÖVRIGT Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare