Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Välkommen till oss
Vi söker en förstärkare, det vill säga en specialist som som vill jobba hos oss på familjehemsenheten och inneha flera olika funktioner bland de som idag finns på enheten och stärka upp arbetet där behoven är som störst, vilket kan variera över tid!
Vi har genomfört en verksamhetsförändring som medfört att arbetsledningen är mer tillgänglig.
I praktiken innebär det att enheten består av en enhetschef och två grupper med en gruppledare i varje grupp. Gruppledaren leder våra medarbetare i det dagliga arbetet. Tillsammans satsar vi nu framåt och hjälps åt att skapa en socialtjänst som är modern, präglas av hög kvalitet och går i linje med nya socialtjänstlagen. Vill du vara med oss på resan och utveckla både dig själv och vår organisation? Då ser vi fram emot din ansökan!
Vi erbjuder
Vi tillämpar vinter- och sommararbetstid samt flextid. Du får friskvårdsbidrag à 3000 kronor per år och har möjligt att ansöka om semesterväxling. Läs mer om förmåner i Stockholm stad på: https://jobba.stockholm/formaner. Du kan också köpa träningskort till stadens alla
träningsanläggningar till ett mycket förmånligt pris.
Din roll
Du kommer att kunna inneha flera roller - barnsekreterare, familjehemshandläggare eller rekryterare och ansvara för uppföljning av insatser enligt SoL och LVU för familjehemsplacerade barn- och ungdomar 0-20 år.
Vi söker dig men lång erfarenhet som socialsekreterare som vill åta sig ett spännande uppdrag som förstärkare inom familjehemsenheten. Som förstärkare jobbar du med att handlägga ärenden där det finns behov men även att stötta nyare handläggare in i yrkesrollen som socialsekreterare på familjehemsenheten. Som erfaren medarbetare på enheten bidrar du med din kompetens och kunskap inom socialt arbete till en socialtjänst som utgår från barns bästa, använder kunskapsbaserade metoder.
Du kommer till viss del att ansvara för svårare ärenden som huvudhandläggare och det kan ingå i uppdraget att ta ett större ansvar när du samarbetar med kollegor med mindre erfarenhet. Du bidrar med din kompetens och erfarenhet i det verksamhets- och metodutvecklingsarbete vi påbörjat kring implementering av nya metoder och arbetssätt. Du får också möjlighet att bidra till den proaktiva anpassningen av det arbetssätt vi långsiktigt skapar för att möta framtidens socialtjänst med tidiga samordnade insatser av hög kvalitet för våra målgrupper.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har socionomexamen och mångårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning av familjehemsplacerade barn och ungdomar samt av stöd till familjehem.
Du är väl förtrogen med BBIC och Signs of safety samt aktuell lagstiftning inom området. Meriterande för tjänsten är samtal med barn och utbildning i strukturerade bedömningsinstrument samt utbildning och erfarenhet att handleda familjehem.
För att lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du har ett gott bemötande, mycket god samarbetsförmåga och lätt för att skapa kontakter. Du är självgående, flexibel och planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du lätt för att prioritera och effektivisera ditt arbete. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, förmåga och färdighet för tjänsten.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.