Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Personaladministratör till Transportavdelningen Stockholm Syd i Farsta
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Löneadministratör Personaladministratör
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Transportavdelningen (TA) har i uppdrag att transportera och övervaka frihetsberövade personer. Det är Kriminalvårdens klienter som förflyttas mellan häkten och anstalter, till domstolsförhandlingar och sjukhus med mer. TA transporterar även frihetsberövade personer åt exempelvis Polisen, Statens institutionsstyrelse, Migrationsverket och psykiatrin. Lär mer här: https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/kriminalvardens-transportavdelning/ Till vår nyöppnade transportsektion i Stockholm (Farsta) söker vi nu dig som vill arbeta som Personaladministratör. Sektionen i Farsta är belägen i Farsta Strand. I sektionen kommer det att jobba cirka hundra kriminalvårdare och ett antal administratörer och handläggare. Verksamheten kommer att ledas av en sektionschef tillsammans med tre kriminalvårdsinspektörer. Intervjuer kommer att genomföras fysiskt på plats I Stockholm vecka 5. 29 januari+ 30 januari 2026. ARBETSUPPGIFTER Som en av två personaladministratörer ansvarar du för hantering av transportpersonalens registreringar i Heroma (kontrollera samt godkänna eller avslå dessa). Du kommer att vara ett stöd till transportpersonalen vid handhavande frågor i Heroma gällande exempelvis reseräkningar, friskvård/sjukvård, registrering av uppdrag samt i övriga frågor. I tjänsten ingår också att uppdatera bemanningsfilen, hantera förhandlade scheman, hantering av enskilda överenskommelser enligt gällande rutin vid exempelvis ändring av schema. Vidare ingår det i tjänsten att hantera dagliga sjuk- och friskanmälningar, meddela chefer och planeringen, uppdatera statistik, bevaka läkarintyg samt meddela önskade korttidsledigheter till planeringen. Du bistår även med att ta fram viss HR-statistik, beställer anställningsavtal för nya medarbetare och hanterar administration som uppstår kring schemahantering/personalplanering. Du svarar på enklare avtalsfrågor från våra medarbetare. Du har också ett speciellt ansvar för att inventera och göra beställningar så att våra kontorsförråd är utrustade med allt från pennor till uniformspersedlar. I arbetet ingår många kontakter med andra yrkeskategorier. Du arbetar nära chefer i den lokala ledningsgruppen och den lokala planeringsorganisationen. Du har även kontakter och samarbete med säkerhetssektionen och med myndighetens centrala administrativa stöd samt Kriminalvårdens servicecenter. Du kommer ha ett gott stöd och bollplank i din kollega och din chef. Sektionen i Farsta planerar att öppna under maj 2026 och större delen av din introduktion kommer att hållas vid transportsektionen i Solna under våren. Sektionen i Farsta är belägen i Farsta Strand. I sektionen kommer det att jobba cirka hundra kriminalvårdare och ett antal administratörer och handläggare. Verksamheten kommer att ledas av en sektionschef tillsammans med tre kriminalvårdsinspektörer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som tycker om att samarbeta, har en hög servicenivå och har ett bra driv. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. Du är uppmärksam, tillmötesgående och tar ansvar för dina uppgifter. Du är en strukturerad person och planering, ordning och reda är några av dina styrkor. För oss är det också viktigt att du delar våra värderingar, t ex tron på människors vilja och förmåga att utvecklas och ett respektfullt bemötande mot alla. Då verksamheten i Farsta är under uppbyggnad kommer det innebära att du tillsammans med dina kollegor förväntas upprätta rutiner och arbetssätt för personaladministrationen.    Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasiekompetens eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. • Erfarenhet av personaladministrativt arbete. • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. • God datavana. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av Heroma. • Erfarenhet av att arbeta med statliga kollektivavtal. • Kunskap om lagar och avtal (arbetsrätt, arbetstidsregler, policy etc). • Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården. ÖVRIGT Kriminalvården har valt att ta bort det personliga brevet och ersatt det med urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten. Svaren i urvalsfrågorna och CV ligger till grund för om du är kvalificerad att gå vidare i processen. För att bli aktuell för anställning inom Kriminalvården krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande lämplighet, omdöme, säkerhets- och sekretessmedvetande och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Kriminalvårdens verksamhet. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning och eventuella blanketter att skriva under.  Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Individuell lönesättning tillämpas. Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-19
Antal platser 2