Business Controller
Skicka ansökan 25 dagar kvar
Controller Business Controller
25 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Har du har en passion för siffror och strategiskt tänkande, samt en vilja att göra skillnad då kan detta vara jobbet för dig. Då vår nuvarande Business Controller går vidare mot nya utmaningar söker vi nu en driven person som aktivt vill bidra till vår fortsatta tillväxt och stärka vår marknadsposition ytterligare.

ABENA grundades 1953 och företaget började ursprungligen som en liten leve­rantör i Aabenraa, Danmark, med ett blyg­samt produktsortiment. Idag är den danska familjeägda koncernen verksam i 11 länder, har mer än 2 000 an­ställda, återfinns på mer än 90 olika marknader runtom i världen och erbjuder ett mycket brett produktsortiment. Vi på ABENA AB i Sverige har kontor och lager både i Växjö och i Kisa. Totalt är vi ca 150 anställda. I Kisa finns även vår produktionsanläggning, där vi utvecklar och tillverkar/konverterar engångsprodukter inom papper och plast, som främst används inom områden för hygien och omvårdnad.

ABENA AB ansvarar vidare för sälj- och marknadsbearbetning av främst vårdrelaterade artiklar, men även förbrukningsartiklar såsom skyddskläder, handskar, avfallshantering, engångs- och cateringartiklar, hygienpapper och rengöringsmedel. Våra kunder återfinns främst inom hälsa- och sjukvård inom offentlig sektor, samt bland grossister, detaljhandeln, industrin och flera andra branscher. Vi är ett expansivt företag som fram­gångsrikt kombinerar sin storleksmässiga styrka med ett familjeägt företags förde­lar, såsom korta beslutsvägar och flexibi­litet, för att på bästa sätt kunna svara på marknadens behov.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden:

Som Business Controller ansvarar du för analyser, prognoser och rapportering av försäljnings- och inköpspriser, samt fördjupade utredningar inom försäljningsområdet. Du ingår i säljledningsgruppen och har även personal- och arbetsmiljöansvar för Anbud- och controlleravdelningen

  • Ansvara för uppföljning och analys av försäljning och inköpspriser i samråd med medarbetare, inklusive budget och marginalanalyser.
  • Stödja säljavdelningen med statistik och underlag vid exempelvis prisförhandlingar.
  • Ansvara för offereringsrutinen och säkerställa dess effektivitet.
  • Analysera, uppdatera och administrera företagets prislistor samt inköpspriser i affärssystemet.
  • Utveckla användandet av Microsoft Power BI för analyser och rapportering.
  • Sammanställa ”världsläget” (index, råmaterial) och informera försäljningsavdelningen kring detta, samt bistå inköpsavdelningen med statistik.

Din Profil:

I denna roll är det viktigt att besitta en stark analytisk förmåga samt goda kommunikationskunskaper. Noggrannhet och en proaktiv inställning är avgörande, liksom förmågan att arbeta självständigt. Tidigare erfarenhet av ledarskap är meriterande för att framgångsrikt kunna leda och inspirera teamet.

För att lyckas i rollen ser vi att du har:

  • Högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper från arbetslivet.
  • Erfarenhet från liknande roll med fördel inom finansiell analys eller controlling.
  • Praktisk erfarenhet av budgetering, finansiell uppföljning och rapportering.
  • Vana vid arbete i större ekonomi- och affärssystem.
  • Avancerad kunskap i Excel.
  • Bred kompetens inom Microsoft Power BI.
  • Flytande kunskaper i svenska, tal och skrift, samt mycket goda kunskaper i engelska.
  • B-körkort.

Vi ser fram emot att få veta mer om dig. Varmt välkommen med din ansökan!

Din ansökan:

Detta är en direktanställning hos Abena AB som i denna rekrytering valt att samarbeta med OnePartnerGroup. Läs gärna mer och ansök via www.onepartnergroup.se.

Vi arbetar med löpande urval så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag. När du har visat ditt intresse matchar vi din ansökan med tjänsten och kontaktar dig via mail eller telefon för återkoppling. I processen kommer sedan urval genom tester, intervjuer, referenstagning och bakgrundskontroll ingå för de kandidater som utifrån matchning med tjänstens kravprofil går vidare till kommande steg.

För ytterligare frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Pamie Berglund Moe på telefonnummer 070-428 63 87 eller [email protected].

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Ekonomiassistent Finance Business Partner
Idag
Älmhult
Heltid
Ekonom Controller Ekonomiansvarig
Idag
Malmö
Heltid
CFO (Chief Financial Officer)
Idag