Lästid: 5 min
LinkedIn är idag en av världens största sociala nätverk med sina omkring 700 miljoner användare. Plattformen har blivit ett måste för både företag och människor som vill nätverka. Allt från försäljning och nätverkande till rekrytering och jobbsökning.
Det är just därför du idag måste ha en attraktiv Linkedin-profil. Det är väldigt lätt att glömma bort sin profil när man är mitt uppe i sitt jobb och allt rullar på. När du sedan vid en punkt inser att den är föråldrad kommer du kanske på att du måste göra något. Då inser du att du behöver agera och se till att göra en bra Linkedin-profil.
Men vad är egentligen en bra LinkedIn-profil som attraherar personer som du vill komma i kontakt med? För att du inte ska riskera att ha en tråkig profil har vi nedan tagit fram 8 heta Linkedin-tips och exempel på vad du kan tänka på när du ska göra din profil.
Ett måste innan du startar igång med att skapa eller utveckla din profil är att ta reda på vad du vill med ditt nätverkande. Vad är ditt mål? Vilka är profilerna som kommer besöka din profil?
Det är nämligen en stor skillnad på om du själv är säljare och är på jakt efter nya kunder – eller om du är anställd och söker nya utmaningar. Se till att ta reda på vad just du är ute efter. När du sen har svaret på det, kan du börja skapa eller utveckla din profil.
Det blir så mycket snyggare och bättre om du fixar så att din LinkedIn-URL är proffsig och ”ren”. Dessutom blir det mycket enklare när du ska länka till din profil.
Så här enkelt ändar du din LinkedIn-URL:
Gå till din profil
I högerkolumnen trycker du på ”Redigera offentlig profil och länk”
Klicka på pennan längst upp till höger bredvid URL:en
Ändra din URL och spara
Klart!
Se till att göra din sammanfattning på LinkedIn så attraktiv som möjligt. Se därför till att hålla den kort och slagkraftig. Max 5 korta stycken som på ett kortfattat sätt beskriver:
Det är värt att lägga tid på din LinkedIn-sammanfattning så att den sticker ut, och att personen som besöker din profil på ett antal sekunder får en känsla av vad för person du är.
Tips! Använd gärna ”Bullet Points”, det gör det mycket enklare att läsa en text.
Din profil är inte bara ett CV som ska beskriva dina tidigare jobb och utbildning. Se till att den är intressant att läsa och tänk att du skriver den som en konversation. Du vill ju att personer som kommer in på din profil ska lära känna dig!
När du lägger till dina tidigare jobb bör du se till att skriva dessa så tydligt som möjligt. Se även här till att använda ”Bullet Points” med de områden du arbetat med på den arbetsplatsen. Se också till att länka till specifika projekt som kan vara intressanta för besökaren att kika mer på.
Se till att du väljer en omslagsbild till din LinkedIn som är tydlig, professionell men samtidigt lekfull/vänlig. Beroende på hur du är som person kan du på ett enkelt sätt visa för dina besökare vem du är. Fråga vänner/kollegor omkring dig om de kan ta en bild på dig – kanske in action när du utför ditt arbete? Tänk på hur du i bilden kan få med det som speglar dig!
Du vet väl om att din rubrik inte behöver vara din jobbtitel eller företaget du jobbar på? I de flesta fall väljer folk en traditionell rubrik som är ”safe”. Känner du dig träffad? Då bör du tänka om (speciellt om du själv söker nytt jobb). Se till att ha en rubrik som snabbt beskriver vad du kan bidra med och din ”status”. Läs mer om hur du genom en bra rubrik får en LinkedIn-profil som äger!
Har du bidragit i ett häftigt projekt? Pratar du sju språk flytande? Tänk igenom vilka kompetenser och erfarenheter du har som attraherar arbetsgivare. Här har du ett klockrent läge att få med dina unika kompetenser som gör att du sticker ut i mängden och blir unik.
Med de här tipsen hoppas vi att du kan fräscha upp din LinkedIn-profil och därmed få arbetsgivare att bli än mer nyfiken på vem du är. Kom ihåg att detta ju är ditt ansikte utåt – därför är helheten viktig. Allt från din profilbild, omslagsbild, dina tidigare jobb, din utbildning och såklart dina unika kompetenser.