Arbetsbeskrivning
Schenker Dedicated Services (SDS) är ett oberoende företag inom DB Schenker Group. Våra dedikerade kontrolltorn levererar heltäckande logistiklösningar (4PL) för stora kunder över hela Europa. SDS har över 160 anställda i Göteborg, Malmö och Essen (Tyskland) och har en årlig omsättning på över 250 MEUR. Vår ambition är att kvalitet ska genomsyra allt vi gör, för att tillsammans skapa det vinnande laget. Att 'one team with one goal' är en av DB Schenkers grundläggande värderingar ser vi som en självklarhet. Vi presterar som bäst när vi arbetar som ett team. Vi utmanar oss själva, och varandra att ständigt söka förbättringar och ha högre mål var dag. Om du vill spela i det vinnande laget - bli en av oss!
Dessutom erbjuder vi:
- Friskvårdsbidrag och Personalförmåner via Benify
- Kollektivavtal och försäkringar enligt avtal
- Möjlighet till att hyra semesterboenden på flera orter till ett förmånligt pris
- Personlig utveckling i form av utbildning och utvecklingssamtal
- Trevliga kollegor & ett gott arbetsklimat
- Möjlighet till distansarbete 2 dagar per vecka
Vi söker nu en erfaren Traffic Coordinator till ett spännande tillväxtbolag inom DB-koncernen. Din placering blir på vårt kontor som är beläget på Mölndalsvägen i Göteborg.
Som Traffic Coordinator deltar du tillsammans med en grupp av dedikerade medarbetare i den operativa driften och styrningen av transporter för vår kund. Din roll är att fungera som "spindeln i nätet" mellan kund och leverantör. Du arbetar med bokning och planering av transporter inom Europa, data- och trafikövervakning samt övrigt förekommande administration. Vi sätter vidare stort värde på ständiga förbättringar i både våra interna processer samt i samarbetet med kunder och leverantörer.
Just nu är vi i behov av förstärkning för de ekonomirelaterade uppgifter vi hanterar. Detta innebär:
* Avvikelsehantering på leverantörsfakturor gällande transporter
* Registrering och underhåll av rater i vårt TMS
* Fuel uppdateringar för våra transportörer
* Förberedelse till Kundfakturering- underlag för transporter, lager samt tull
* Uppdragsbevakning (uppföljning av sändningar för att säkerställa interna mål)
* Bevakning av obetalda kundfakturor
* Förbättringsarbete för att minska avvikelser
Är du noggrann, gillar siffror och tar ansvar för att uppgifterna blir gjorda i tid?
Gillar du att jobba mot deadlines, kan jobba självständigt men också att ha ett nära samarbete med närmsta kollega? Om du är strukturerad, har ett förbättringstänk och har jobbat med liknande uppgifter, gärna inom transportbranschen.
Då har du det vi söker efter! En förutsättning för att lyckas i rollen är att sätta kunden i fokus.
* Du har tidigare erfarenhet inom speditions- och transportbranschen, gärna inom europeiska landsvägstransporter.
* Utbildning på högskolenivå inom företrädesvis logistik eller motsvarande.
* Då engelska är vårt koncernspråk krävs goda kunskaper i engelska i både tal och skrift. Du behärskar även svenska obehindrat i såväl tal som skrift.
* Du har vana av att arbeta i olika IT-system samt goda kunskaper i Officepaketet.
* Meriterande att du har erfarenhet/kunskap i Navision och SAP
* Excel
Information och ansökan
Rollen är en Tillsvidareanställning på heltid med inledande provanställning. Placeringsort är Göteborg. För ytterligare upplysningar om befattningen är du välkommen att kontakta Operations Manager Helena Enfors
Ansökan sker senast den 2025-01-31. Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt.
DB Schenker främjar mångfald och välkomnar sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Rekryteringsprocessen består bland annat av urval, intervju och referenstagning. Som ett steg i rekryteringsprocessen genomförs bakgrundkontroll på aktuella slutkandidater.
Varmt välkommen med din ansökan!
DB Schenker is acting as an Employment Agency in relation to this vacancy.