Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden. Under 2025 tar vi nästa stora steg i vår digitaliseringsresa genom att samla våra krafter för äldreomsorgens och socialtjänstens digitaliseringsutveckling. Här arbetar vi över organisatoriska gränser för att minska administration, dela spetskompetenser och testa innovativa lösningar som kan skalas upp för hela staden.   Vill du vara med och forma framtidens äldreomsorg och socialtjänst i Stockholms stad?Digitalisering är en av nycklarna till att skapa en hållbar välfärd för alla stockholmare. Med smarta digitala lösningar kan vi frigöra tid för socialt arbete, stärka självständigheten för de som behöver stöd och förbättra kvaliteten i våra tjänster. Välkommen till oss Äldreförvaltningen har cirka 170 medarbetare fördelade på fyra avdelningar och en enhet. Avdelningen för digitalisering och it är nyetablerad och leds av en avdelningschef. Totalt är vi cirka 15 medarbetare Under våren 2025 inrättas en ny enhet för digital utveckling som samlar avdelningens medarbetare och uppdrag inom digitalisering, it-nära förvaltning, telefoni samt informationssäkerhet. Äldreförvaltningen och socialförvaltningen har ett ansvar att leda och samordna digitaliseringsutvecklingen inom våra respektive verksamhetsområden och stötta stadsdelsförvaltningarna i deras arbete att införa digitala arbetssätt. Prioriterade områden för stadens äldreomsorg är bland annat att trygghetsskapande teknik, digitala inköp och initiativ från SKR handslaget för välfärdsutveckling genom digitalisering. Vi sitter i fräscha och nyrenoverade lokaler bara ett stenkast från Älvsjö pendeltågsstation. Din roll Som it-strateg med fokus på digital utveckling för äldreomsorgen kommer du ha en central roll i pågående arbete att kraftsamla för en sammanhållen och effektiv digitaliseringsutveckling för äldreomsorgen och socialtjänsten. Du kommer ansvara för att ta fram nödvändiga strategier och planer som underlättar vårt gemensamma arbete men också leverera lösningar och våga testa. I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att: leda och delta i olika uppdrag i utveckling och införande av t.ex. välfärdsteknik göra förstudier och leda projekt ta fram projektplaner och strategiska underlag genomföra nyttokalkyler leda referensgrupper, projektgrupper och vara föredragande i styrgrupper stötta chefer och verksamheter med införande av digitala arbetssätt omvärldsbevakning inom digitaliseringområdet som berör äldreomsorgen. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: en samhällsvetenskaplig akademisk utbildning eller annan akademisk utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten aktuell erfarenhet som it-strateg och/eller projektledare inom digitalisering i en stor organisation erfarenhet av förändringsledning och att stödja chefer i digital utveckling erfarenhet av arbete med informationshantering goda kunskaper i svenska, både tal och skrift. Det är meriterande om du har: erfarenhet som chef/ledare erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation erfarenhet av LOU (lagen om offentlig upphandling) erfarenhet och kunskap om styr- och samverkansmodellen Pm3. Din personlighet och ditt arbetssätt Som person stimuleras du av att se verksamhetsnyttan med digitala arbetssätt. Du är noggrann vad det gäller planering, dokumentation och uppdragsorientering och du upprättar tydliga mål. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Din erfarenhet har lärt dig att vara uthållig vid förändringsarbete och införande av nya arbetssätt. Vi sätter stort värde på din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt utifrån målgrupp och sammanhang. För att lyckas i det här uppdraget behöver du kunna växla mellan helhet och detaljer vad gäller behov inom äldreomsorgen och socialtjänsten i stort. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för rollen. Övrigt För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Sista ansökningsdag är 19 januari, med anledning av jul/nyårs ledighet ligger annonsen ute totalt en månad. Vi påbörjar urvalsarbetet när ansökningstiden är slut. Vi planerar att börja intervjua vecka 5, första intervjun sker digitalt. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare