Arbetsbeskrivning
Samordningskansliet tillhör en av Region Jämtland Härjedalens mest mångfacetterade verksamheter. Hos oss finns en härlig blandning av människor med många olika specialistkunskaper. Samordningskansliet ansvarar för regionens dokument- och ärendehantering, hanterar regionens arbete med säkerhet, beredskap och miljö, driver utveckling inom informationsförvaltning och håller ihop Region Jämtland Härjedalens administrativa IT-system. På enheten Sekretariatet är vi specialister med fokus på att stödja förtroendevalda, tjänstepersonsledning och handläggare i arbetet att utveckla och säkerställa en effektiv och rättssäker ärendehanteringsprocess. På enheten finns regionens samlade nämndsadministration, centrala registratur, regionjurist, miljöstrateger och miljöhandläggare.
ARBETSUPPGIFTER
På Sekretariatet inom Region Jämtland Härjedalen är du med där det händer! Hos oss välkomnas du till en verksamhet som präglas av engagemang, bred kunskap och samverkan. Du kommer att ha en central och viktig roll där du arbetar nära förtroendevalda och högsta tjänstepersonsledning. Du ingår i en kreativ arbetsgrupp med möjlighet att utvecklas inom många områden. Du arbetar både med regionövergripande uppdrag och med mer verksamhetsspecifika frågor. Vill du dessutom vara med på vår påbörjade resa att utveckla demokratiarbetet och effektivisera våra arbetssätt? Då ska du absolut ta chansen och söka dig till oss!
I uppdraget ingår planering och genomförande av nämndssammanträden. Du skickar ut kallelser och skriver protokoll men är också ett viktigt stöd till ordföranden under sammanträdet. Du samordnar och kvalitetssäkrar beredningsprocessen för nämndens ärenden och ska bidra till att förtroendevalda får det stöd som behövs för att fatta korrekta och väl beredda beslut. Hos oss kommer du få en strategisk roll och i arbetsuppgifterna ingår också att på egen hand bereda ärenden, kvalificerat utredningsarbete, delta i olika utvecklingsarbeten och att vara ett stöd i strategiska frågor. Tjänsten kommer att delvis anpassas utifrån den profil och den erfarenhet du som sökande har.
Inom Region Jämtland Härjedalen pågår en förändringsresa där vi vill effektivisera och hitta nya vägar i våra processer. För Sekretariatet innebär det bland annat att se över hur ärendehanteringsprocessen kan effektiviseras och utvecklas. Du förväntas där tillsammans med kollegor bidra med idéer hur vi kan arbeta annorlunda. En viktig del i det arbetet är också pågående översyn av den politiska organisationen som
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort intresse för den offentliga processen samt förståelse för demokratiska spelregler. Akademisk utbildning, inom statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan likvärdig inriktning är ett måste. Gärna också kunskaper inom juridik. Arbetslivserfarenhet av liknande roll i en politiskt styrd organisation är mycket meriterande.
För att lyckas i den här rollen krävs att du är lösningsfokuserad och idérik. Eftersom det handlar om att kunna driva flera parallella processer och uppdrag behöver du vara skicklig på att planera och organisera ditt arbete utifrån uppsatta mål och deadlines. Men också snabbt kunna anpassa dig till nya situationer. Då arbetet innefattar olika typer av skriftliga uppdrag behöver du vara en duktig skribent med god analytisk förmåga. Du ska ha lätt för samarbete på alla nivåer, vara serviceinriktad och kunna uppträda och kommunicera på lugnt och tydligt sätt.
Arbetet kräver mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift samt kunskaper i engelska. Du ska kunna förmedla och presentera information till olika målgrupper. Goda datakunskaper är en förutsättning.