Operatörer sökes till Regionsledningscentralen (RLC)
Skicka ansökan 24 dagar kvar
Operatör Handläggare RLC-operatör
24 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Region Stockholm har ca 7000 medarbetare och består av Stockholms och Gotlands Län. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen. Regionledningscentralen (RLC) lyder under Operativa enheten.

Operativa enheten består av ett flertal sektioner där ett av uppdragen är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i Polisregion Stockholm.

RLC är en dynamisk arbetsplats som präglas av högt tempo och stark vilja att hjälpa medborgaren. RLC arbetar aktivt med att fånga in våra lokalpolisområdens lokala problembild i syfte att på bästa sätt stötta och leda de yttre polisära resurserna i regionen. Våra operatörer bidrar till att optimera hela region Stockholms yttre polisresurser för att tillgodose medborgarens behov.

RLC är bemannat dygnet runt, 365 dagar om året. Arbetstiden förläggs genom treskift vilket innebär dag-, kväll- och nattjänstgöring. Du kommer att schemaläggas på rullande schema vilket innebär att du inte kan välja om du endast önskar arbeta dag, kväll eller natt.

Arbetsuppgifter

Operatörens huvuduppdrag är att besvara 112-samtal från allmänheten, hantera radioanrop från poliser i yttre tjänst, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag. I ansvaret ingår att vara tillgänglig för medborgarna och säkerställa att polisen snabbt kan svara och agera på ärenden där medborgarna behöver hjälp av polis. Som operatör är det viktigt att ge medborgarna ett professionellt bemötande och leda poliser i yttre tjänst under stress och hög belastning.

I operatörsrollen ingår samverkan med andra myndigheter, organisationer och samarbetspartners såsom SOS Alarm, Trafikverket, SL:s Trygghetscentral, Räddningstjänsten och ambulansverksamheten i regionen.

Titta gärna på våra informationsfilmer för RLC:

• https://www.youtube.com/watch?v=yVVWAbbkCrA&t=15s

• https://www.youtube.com/watch?v=rS4aeIOfHt4

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet
  • Minst 1 års arbetslivserfarenhet
  • Mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
  • God förståelse och muntlig kunskap i engelska
  • Goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem

Det är meriterande om du har

  • Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
  • Arbetslivserfarenhet av arbete med hög simultanförmåga som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren anser är relevant
  • Tidigare arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Polismyndigheten
  • Erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
  • Ytterligare språkkunskaper du kan använda dig av i professionella sammanhang

Personliga egenskaper

För att trivas i den här rollen behöver du ha:

  • God samarbetsförmåga, du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
  • God kommunikationsförmåga, du har god förmåga att lyssna, vara lyhörd och är anpassningsbar i ditt kommunikationssätt. Att vara tydlig i sin kommunikation är centralt liksom att vara välformulerad.
  • God problemlösningsförmåga, du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer under tidspress och har god förmåga att prioritera
  • God simultankapacitet, du har förmåga att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera olika dataprogram samt bedöma informationen du får till dig
  • God förmåga att arbeta självständigt

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i den här rekryteringen.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning i 6 månader. Funktion som handläggare, RLC- operatör

Omfattning: Heltid

Anställningen inleds med utbildning på ca 14 veckor med start augusti/september 2025

Utbildningen pågår under betald arbetstid och ledigheter begränsas under utbildningsperioden.

Arbetstidsbeskrivning: Arbetstid 3-skift. Dag-, kväll och nattjänstgöring.

MAP och Matrigma kommer skickas ut runt v.5

Arbetsprov kommer genomföras på plats: v.8-v.9

Intervjuer kommer hållas på plats: v.11-v.13

Ansökan

Ansök senast: 26/1-25

Referensnummer: A746.899/2024

Välkommen att söka genom att maila ditt cv och enkätfrågor till [email protected]. I ansökan vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Kontaktpersoner

För frågor gällande rekryteringsprocessen vänligen maila till:

[email protected]

SACO-S, Polisförbundet och SEKO nås via Polisens växel 114 14

ST, Tom Johnsson 076-9470030

Övrigt

Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV samt besvara ett antal urvalsfrågor som baseras på kravprofilen för aktuell rekrytering, där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer. Urvalsfrågorna finner du på webbplatsen länkan längst ner i annonsen.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

I urvalsfasen kommer personlighets- och logiktest användas. Vid intervjufas kommer arbetsprover genomföras.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till [email protected] senast den 26/1 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A746.899/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-30
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 40
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk