Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Områdeskansliets uppgift är att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort. Polisområde Stockholm City är Stockholms mest trafikerade polisområde där över en miljon människor rör sig varje dag. Det geografiska området spänner över två kommuner från den hektiska stadskärnan till det lugnare Lidingö. Vi söker därför nu handläggare till hittegods och receptionen där man får hantera både hittegodsärenden samt receptionen. Anställningen börjar med introduktionsutbildning, vilket förutsätter att du snabbt ska kunna ta dig an information och omsätta den i praktiken.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet är varierat och innefattar bland annat att arbeta självständigt och i team med handläggning av hittegodsärenden. Delar av din arbetstid kommer du att spendera i receptionsmiljö med att upprätta polisanmälningar och utföra initiala utredningsåtgärder. Du kommer ge service till medborgarna när de besöker oss i receptionen, samt när de kontaktar oss via telefon och mail. Arbetet innefattar lagerhållning och tunga lyft är förekommande, detta ställer krav på en bra fysisk förmåga. Du bör inte vara rädd för att hantera smutsiga föremål som exempelvis legat utomhus länge.
Handläggning av hittegodsärenden och reception innefattar bland annat:
• Mottagning och inskrivning av gods
• Godssökning, utredning av äganderätt till gods, försäljning av gods
• Hantering av djurärenden samt arkivering
• Skrymmande gods och cyklar som hanteras lokal placerad i Västberga. Ansvar för att bemanna den receptionen och handlägga dessa ärenden delas av alla i arbetsgruppen
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Slutförd och godkänd gymnasieexamen, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren finner relevant
• Erfarenhet av servicearbete inom de senaste två åren, så som kundtjänst och reception eller annat arbete som omfattar kundkontakt och som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av dagligt arbete med dator som huvudsakligt arbetsredskap
• Goda kunskaper i svenska
• Goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du även har:
• Arbetslivserfarenhet ifrån statliga myndigheter, med kunskap om statliga organisationers regelverk och riktlinjer
• Erfarenhet av att arbeta i Polismyndighetens system
• Kunskap om förvaltningslagen och erfarenhet om dess tillämpning
• Språkkunskaper utöver nordiska språk och engelska
Personliga egenskaper
I rollen som handläggare inom reception och gods kommer du dagligen möta medborgare, det är därför viktigt att du är serviceinriktad och tillmötesgående i ditt bemötande. För att lyckas i rollen krävs det att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dem framåt. En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är därför att du är initiativtagande där du ser vad som behöver göras i uppdragen, samtidigt som du strukturerar och prioriterar ditt arbetssätt. Du kommer ingå i ett team där ni dagligen samarbetar för att lösa arbetsuppgifterna. Det är därför viktigt att du arbetar bra med andra människor där du kommunicerar och lyssnar på ett smidigt och effektivt sätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: VP 5:2 (Veckoplanerad arbetstid)
Tillträde: Enligt överrenskommelse
Funktion: Handläggare Gods
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.