HR-specialist till arbete- och välfärdsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Som HR-specialist är du en del i arbetet med att göra våra chefer i förvaltningen trygga i sin arbetsgivarroll. Ibland är HR stödjande och ibland styrande. Med chefen som ansvarig och beslutfattare för sin ekonomi, personal och verksamhet bidrar HR till kloka beslut utifrån ett konsultativt och coachande förhållningssätt. Du jobbar närmast din HR-specialistkollega och din chef, men även med andra stödfunktioner. Inom våra expertområden bidrar vi till förvaltningens utvecklingsarbete för att skapa bra välfärdstjänster för Kristianstads medborgare. Arbete och välfärdsförvaltningen har cirka 480 medarbetare. Våra verksamhetsområden är barn och ungdom, utbildning och arbete, utredning och vuxenvård. Vår förvaltning, precis som alla andra kommuner, står inför spännande förändringar, utmaningar och ny lagstiftning. Från den I juli 2025 förväntas en ny socialtjänstlag träda i kraft och HR funktionen kommer vara en aktiv del i detta arbete. Förvaltningsledningens inriktning och mål är att vi ska bli en lättillgänglig, förebyggande och öppen socialtjänst med ett ökat medborgarfokus. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som HR-specialist jobbar du konsultativt och coachande för att stötta förvaltningens chefer inom alla områden som rör personal: rekrytering, omställning, grupputveckling, ledarskap, sjukfrånvaro och rehabilitering, arbetsmiljö, arbetsrätt, lön och anställning. Vi arbetar proaktivt arbete med insatser i ett tidigt skede och du kommer att ha tät dialog och förtroendefulla relationer med cheferna. Stödet till cheferna utgår ifrån lag, avtal och kommunens personalpolitik och omsätts i enskild dialog med chef i verksamhetens ledningsgrupper och genom utbildning, workshops. I rollen ingår också att säkerställa att lag och avtal inom personalområdet samt kommunens personalpolitik efterlevs av förvaltningens chefer. Som HR-specialist är du generalist inom personalområdets alla delar med särskilt ansvar för någon av årets större processer. Du är kontaktperson för i första hand två av förvaltningens fyra verksamhetsområden. Att samarbeta med din HR-specialistkollega är viktigt för att säkerställa likvärdighet och ge möjlighet till att utbyta kompetens. Här får du chansen att bidra med din kunskap och erfarenhet för att stärka teamet tillsammans. Beroende på kompetens och erfarenhet kan du komma att medverka i utvecklingsarbete inom HR-området för hela eller delar av Kristianstads kommun. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som enkelt kan anpassa dig när saker förändras och stöttar gärna nya initiativ. Du är också duktig på att justera ditt sätt att vara för att möta andras behov. Vi villa att du snabbt kan sätta dig in i nya uppgifter samt hanterar information som stöd för beslutsfattande. Du bidrar till organisatoriskt lärande och delar gärna med dig av kunskap som är värdefull för organisationen. Du är resultatinriktad och levererar med både hög kvalitet och effektivitet. Förmåga att arbeta strukturerat, metodiskt och pålitligt, med ett tydligt fokus på kundens behov krävs för tjänsten. Vidare har du lätt för arbeta med människor vilket innebär att du kan lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och är bra på att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har examen från personal- och arbetsvetenskapligt program på universitet eller högskola alternativt annan likvärdig examen. Vi vill att du har tidigare arbetslivserfarenhet av arbete som HR-specialist eller motsvarande roll. Din erfarenhet behöver innefatta HR-arbete inom flera av personalområdets delar såsom rekrytering, omställning, grupper, ledarskap, rehabilitering, arbetsmiljö, arbetsrätt, lön och anställning. Du kan kommunicera på svenska i tal och skrift då kommunikation och dokumentation ingår i rollen vilket innebär att du kan vara tydlig och kan anpassa din kommunikation till målgruppen. Du kan hålla en presentation eller utbildning vid behov. Givetvis har du grundläggande kunskaper i Office paketet. Det är meriterande om du har arbetat inom något av de systemstöd som används i kommunen exempelvis Adato, Stella, OPUS, Visma Recruit, Heroma, Business Objects eller annat beslutsstödsverktyg. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-06
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare