Samordnare för informationshantering
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Teamledare Samordnare Huvudregistrator
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb Som samordnare för informationshantering har du bland annat ansvar för • planering, bemanning och fördelning av personalresurser utifrån behov • att upprätthålla en enhetlig servicenivå och hög kvalitet inom ditt ansvarsområde • löpande återkoppling på arbetet till handläggare • samordning av interna rutiner • att stödja enhetschefen i arbetet med verksamhetsplanering och utveckling av enheten inom samtliga sakområden. I rollen ingår även strategiska uppdrag som kan tilldelas dig av enhetschefen. Enheten för informationshantering ansvarar för arkiv, registrtaur, utlämnade av allmänna handlingar samt förvaltning av E-arkiv och diarium. Vissa delar av enheten såsom registratur och utlämnande kännetecknas av ett högt tempo och återkommande nya frågeställningar som kräver att du ger snabb intern vägledning och återkoppling. Arbetsmiljön präglas också av plötsliga förändringar i inflöden. Detta ställer stora krav på rätt bemanning under olika perioder. Vi söker dig som kan bidra till fortsatt utveckling av dessa verksamheter genom att i dialog med medarbetarna fortsätta utvecklarutiner och arbetssätt. Din roll är ny och du kommer till en början arbeta med fokus registratur och utlämnande av allmänna handlingar, men det kan också bli frågan om att arbeta med liknande inom andra delar av enhetens ansvarsområde.  På enheten arbetar vi digitalt och digitalisering är en viktig aspekt i vår verksamhet. Din bakgrund Rollen kräver att du har • högskoleutbildning varav minst 60 hp arkivvetenskap • flerårig och aktuell erfarenhet av arbete inom arkiv och registratur inom offentlig förvaltning • erfarenhet av utvecklingsarbete inom arkiv- och registraturverksamhet • erfarenhet av projektledning • mycket goda kunskaper i hantering av allmänna handlingar och dess regelverk (arkivlag och offentlighets- och sekretesslag) • mycket god kommunikativ förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du även har • erfarenhet av arbete som teamledare, huvudregistrator, verksarkivarie eller motsvarande inom informationshanteringsområdet • erfarenhet av att digitalisera verksamhet inom arkiv och registratur. Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har en god analytisk förmåga och är bra på att planera och hålla god struktur. Vidare har du förmåga att motivera andra, vara positiv även då tempot är högt samt har god självkännedom. Vi ser även att du är bra på att samarbeta och du bidrar till en god atmosfär. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vad vi erbjuder dig Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.  Om oss och våra förmåner och villkor  Så rekryterar vi Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. I urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologiska tester. Intervjuer sker från vecka 49. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?  Välkommen med din ansökan senast den 20 november 2024! Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-30
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb