Professional Galaxy är ett IT och teknikkonsultbolag som tillhandahåller högspecialiserad kompetens inom IT, utveckling, elektronik och mekanik konstruktion. Vi arbetar med seniora experter och levererar strategiskt värdeskapande kompetens till några av Sveriges mest komplexa och samhällskritiska projekt. Vårt fokus ligger alltid på hög kvalitet, professionalism och mätbara resultat.
Är du rätt person för uppdraget, eller vill du rekommendera en stark kandidat? Tveka inte att kontakta oss.
Ansök gärna redan idag – urval och intervjuer sker löpande.
Professional Galaxy söker en Projektledare Framtidens Fastighetssystem på uppdrag av vår klient.
Projektledaren ansvarar för att leda och samordna införandet av nya gemensamma systemstöd för arbetsorder och besiktning inom Framtidenkoncernen. Uppdraget sker i nära samverkan med verksamhet, IT och leverantörer och omfattar planering, genomförande, förändringsledning och uppföljning.
Projektledaren rapporterar till programledaren för Framtidens Fastighetssystem och leder delområdena arbetsorder och besiktning inom koncernens moderniseringsprogram. Målet är att ersätta dagens splittrade lösningar med en gemensam, modulär plattform som stödjer hela processen från felanmälan till genomförd besiktning, med integrationer mot fastighetssystem, kundportaler och entreprenörer.
Systemstöden ska stödja beställning, planering, utförande och uppföljning av arbete, inklusive mobila lösningar, realtidsinformation och digital dokumentation. Arbetsorder och besiktning är centrala processer för drift, underhåll och kundservice.Huvudsakliga uppgifter• Etablera projektorganisation, plan och styrmodell för område arbetsorder och besiktning. • Leda upphandling, kravställning och utvärdering av lösningar i samarbete med verksamhet, IT och upphandling. • Säkerställa att den nya lösningen integreras med fastighetssystem, masterdata och integrationsplattform. • Leda arbetet med processharmonisering, datamodell och utbildningsplan. • Stödja förändringsledning och förankring inom samtliga bolag. • Följa upp leveranser, kvalitet, tid och kostnad samt rapportera till programledare. • Säkerställa att lösningen stödjer framtida behov, innovation och digitala arbetssätt.• Stödja de enskilda bolagen i planeringen för införande
Kvalifikationer (ska-krav)
Minst treårig akademisk utbildning inom IT, teknik eller motsvarande erfarenhet.
Minst 8 års dokumenterad erfarenhet som projekt-/programledare för större IT-/verksamhetsprojekt.
Erfarenhet i ett eller flera områden gällande införande eller utveckling av system för beställning, order, fakturering, besiktning, underhåll eller fältservice.
Erfarenhet av koncerngemensamma uppdrag eller projekt med flera juridiska enheter.
Erfarenhet av upphandling enligt LOU eller motsvarande offentlig upphandling.
Mycket god erfarenhet av processutveckling, integrationer och datamodellering.
God erfarenhet av förändringsledning och utbildning i samband med systeminförande.
Mycket god kommunikativ förmåga och vana att rapportera till styrgrupp.
Meriterande• Erfarenhet av fastighetsbranschen eller allmännyttiga bostadsbolag.• Erfarenhet av integrationslösningar mot fastighetssystem (Vitec, Momentum, Expand, Fast2 m.fl.). • Certifiering PMP, MSP, IPMA-B eller PRINCE2.
Övrig informationArbetsmodell: På platsUppdragsperiod: 2026-02-02 - 2027-06-30
Sista ansökningsdag: 2026-01-20
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.