Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
IT- och digitaliseringsspecialist
Skicka ansökan 20 dagar kvar
IT-strateg
20 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en ny medarbetare till Digitaliserings- och utvecklingsenheten. Vi förstärker teamet med en IT- och digitaliseringsspecialist. Digitaliserings- och utvecklingsenheten tillhör Kommunstyrelseförvaltningen och har i uppdrag att leda och samordna kommunens digitaliserings- och utvecklingsarbete. Vi är ett team med engagerade kollegor, inklusive digitaliseringschefen, som tillsammans med våra förvaltningar, andra kommuner, leverantörer och konsulter utvecklar digitala arbetssätt och smarta lösningar. Hos oss får du en kreativ och utvecklande arbetsmiljö där teknik möter verksamhetsbehov och där du får en viktig roll i att forma framtidens digitala tjänster. Din arbetsplats finns i moderna och nybyggda lokaler på Kattvikskajen, nära kollektivtrafik och med utsikt över båthamnen. I huset finns även andra samhällsbyggande verksamheter som Fiberstaden och forskningsinstitutet RISE. Vi erbjuder stort eget ansvar, nära samarbete, flexibla möjligheter till distansarbete och en strukturerad introduktion. Vi värnar om en god balans mellan arbete och privatliv. Arbetsuppgifter Som IT- och digitaliseringsspecialist har du en viktig roll i att driva kommunens digitala utveckling framåt. Du arbetar både strategiskt och operativt med att stärka kommunens digitala förmåga och bidra till den digitala omställningen i verksamheten. Du utformar och förbättrar säkerhetshöjande lösningar i den övergripande IT-arkitekturen. Du ger också stöd till projekt, uppdrag och andra förändringsinitiativ genom att ställa krav på säkerhet, föreslå tekniska lösningar och säkerställa att IT-lösningar möter verksamhetens behov. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter analysera behov och omsätta idéer till digitala förbättringar. utvärdera, integrera och rekommendera tekniska lösningar. utnyttja digitala möjligheter för att förbättra användarupplevelsen och effektivisera processer. bidra till att utveckla säkerhetshöjande åtgärder för kommunens IT-miljö. agera kravställare vid utveckling av digitala tjänster och digital infrastruktur. fungera som rådgivare och stöd i projekt och andra digitala initiativ. förvalta och vidareutveckla kommunens systemförvaltningsmodell. leda kommunens systemförvaltarforum. Din profil Vi söker dig som har ett genuint intresse för att utveckla vår infrastruktur, säkerhet och våra digitala arbetssätt. Du är nyfiken, initiativtagande och strukturerad, med en stark problemlösningsförmåga. Du planerar och driver ditt arbete framåt på ett självständigt sätt och har lätt att påverka och skapa engagemang. Du trivs i tvärfunktionella samarbeten och bygger snabbt förtroende hos både stöd- och kärnverksamheter samt hos leverantörer och andra samarbetspartners. Krav akademisk teknisk examen, exempelvis inom systemutveckling, eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig erfarenhet av digitalisering och IT-säkerhetsarbete erfarenhet av tvärfunktionellt arbete och förmåga att översätta behov mellan teknik, projektledning och ledning erfarenhet av utveckling av styrdokument - mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Meriterande erfarenhet av projektledning erfarenhet av arbete i offentlig sektor insatt i Digitaliseringsstrategin 2025–2030, AI Act, den nationella strategin för cybersäkerhet 2025–2029 samt den kommande nya cybersäkerhetslagen Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.  Välkommen med din ansökan! Om förvaltningen En kommun ansvarar för många viktiga funktioner i vårt samhälle - allt från utbildning och social omsorg till teknisk service och räddningstjänst. Vi på kommunstyrelseförvaltningen ser till att alla kommunens funktioner samordnas, utvecklas och följs upp utifrån övergripande politiska beslut. Dessutom är vi med och utvecklar nya bostadsområden, nya stadsdelar och vår landsbygd. Vi arbetar för ett mer hållbart Hudiksvall, som bidra till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. När du har en fråga, fundering eller synpunkt om Hudiksvalls kommun finns vårt Servicecenter där för att lotsa dig rätt. Vi är kommunstyrelseförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun. Om Hudiksvalls kommun Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.  I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun. Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda. Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen. Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-15
Antal platser 1