Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Doktorand i psykologi inom projektet ”Välbefinnande i skolan”
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Doktorand
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Institutionen för psykologi utlyser en doktorandtjänst inom forskningsprojektet Välbefinnande i skolan (ViS). Projektet syftar till att undersöka psykisk hälsa hos skolelever både tvärsnittsmässigt och longitudinellt, i syfte att fördjupa förståelsen av hur psykiskt mående utvecklas under tonåren. Inom projektet ingår även implementering och utvärdering av interventioner med målet att förebygga psykisk ohälsa samt främja välbefinnande och positiv utveckling. Ett delprojekt inom ViS fokuserar specifikt på AI-användning i skolan och dess samband med elevers exekutiva funktioner, motivation, akademiska prestationer samt psykisk hälsa i bred bemärkelse. Doktorandprojektet Den utlysta doktorandtjänsten är kopplad till delprojektet om AI. Doktoranden kommer att arbeta med frågor relaterade till AI-användning i undervisningen och elevers kognitiva och psykologiska utveckling. Den exakta forskningsinriktningen fastställs i dialog med handledare och projektledning. Projektet erbjuder goda möjligheter för doktoranden att påverka forskningsfokus utifrån egna erfarenheter, intressen och teoretiska perspektiv inom ramen för delprojektets övergripande inriktning. Projektet leds av docent Daiva Daukantaitė i samarbete med docent Eva Hoff och finansieras av Vetenskapsrådet. Arbetsuppgifter Forskarutbildningen i psykologi omfattar 240 högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års heltidsstudier, och avslutas med att doktoranden försvarar sin doktorsavhandling vid en offentlig disputation. Den som anställs som doktorand ska ägna sig åt sin egen forskarutbildning i enlighet med Högskoleförordningen (HF 5 kap. 1–7 §§). Den som antas till doktorandprojektet blir del av forskargruppen inom ViS och förväntas delta aktivt i projektets aktiviteter, inklusive workshops, seminarier, datainsamling, analysarbete och forskningskommunikation. Institutionstjänstgöring i form av undervisning, handledning, forskning eller administration kan förekomma, dock högst 20 % av heltidsanställningen. Behörighet Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som: avlagt examen på avancerad nivå i psykologi, eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper. För särskild behörighet till utbildning på forskarnivå i psykologi krävs: minst 30 hp på avancerad nivå i psykologi ett självständigt arbete om minst 15 hp inom psykologi Projektet genomförs i nära samverkan med skolor, lärare, elevhälsa och elever. Därför krävs goda kommunikativa färdigheter i svenska, både i tal och skrift. Mycket goda kunskaper i engelska är ett krav.  Kvalifikationer och bedömningsgrund I urvalsprocessen läggs särskilt fokus vid: förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen kvaliteten på den föreslagna avhandlingsplanen (teori, metod och forskningsfrågor) dokumenterat intresse för AI i utbildningsmiljöer och för psykisk hälsa hos barn och ungdomar förmåga att formulera forskningsidéer och omsätta dem i praktiska forskningsupplägg relevanta erfarenheter och internationellt kommunicerade forskningstexter (t.ex. publikationer, rapporter, studentuppsatser, konferensbidrag) Meriterande är: erfarenhet av skolbaserat forskningsarbete eller datainsamling i pedagogiska miljöer klinisk eller pedagogisk erfarenhet av arbete med barn eller ungdomar kunskaper inom utvecklingspsykologi, kognitiv psykologi eller pedagogisk psykologi erfarenhet av olika forskningsmetoder (kvantitativa och/eller kvalitativa) Ansökan Ansökan görs via Lunds universitets ansökningsportal (Varbi).  För information om vad ansökan ska innehålla, se fullständig annons https://lu.varbi.com/what:job/jobID:881461/ Villkor Tidsbegränsad anställning om fyra år enligt HF 5 kap. 7 §. Anställningen kan förlängas vid institutionstjänstgöring. Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet är ett av landets ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhälls- och beteendevetenskap. Med verksamhet i både Lund och Helsingborg, över 700 anställda och cirka 5 700 helårsstudenter är fakulteten en av Lunds universitets största. Vi erbjuder en kreativ akademisk miljö med engagerade studenter och medarbetare. Vår huvuduppgift är att utveckla, förmedla och förvalta kunskap om samhälle, människa och organisationer i en miljö som präglas av öppenhet, tolerans och nyfikenhet. Institutionen för psykologi kombinerar utbildning med forskning och har under senare år varit mycket framgångsrik i konkurrensen om externa forskningsmedel. Centrala forskningsområden är bl.a. arbets- och organisationspsykologi, klinisk psykologi, kognition, neuropsykologi, personlighet- och social psykologi samt utvecklingspsykologi. Många av våra kurser är utvecklade i anslutning till forskningsprojekt och studenterna får möjlighet att ta del av aktuella forskningsrön från lärare som själva är aktiva forskare inom sina respektive områden. Vår utbildningsmiljö är sedan länge starkt internationaliserad. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-05
Antal platser 1