Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
I rollen som IT-helpdesk kommer du att ge användarsupport till myndighetens användare via telefon, e-post, intranät och över disk. Ärendehantering sker i systemet Marval. Du blir en del av IT-avdelningen med cirka 130 medarbetare och ingår i enheten IT-support och utbildning med ett tjugotal kollegor. Helpdesk hanterar cirka 3 000 ärenden per månad, främst rörande datorer, skrivare, mobiltelefoner och surfplattor.
I din roll som IT-helpdesk kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära:
- Första linjens support via telefon, e-post, disk och ärendehanteringssystemet Marval
- Felsökning och felavhjälpning
- Administration av ärenden
- Support för datorer, skrivare, mobiltelefoner och surfplattor
- Säkerställa hög servicenivå
Vid start av tjänsten får du en introduktionsutbildning på plats tillsammans med en mentor.
Uppdragsperiod och omfattning:
Tjänsten som IT-helpdesk är ett konsultuppdrag på heltid med planerad start i februari 2026. Uppdraget löper i 24 månader, med möjlighet till förlängning upp till ytterligare 24 månader.
Arbetet sker huvudsakligen på myndighetens kontor i centrala Stockholm, med viss möjlighet till distansarbete. Arbetstider är främst kontorstid (mån–fre 08.00–17.00), men kvällsarbete (17.00–19.00) förekommer en gång varannan vecka samt helgarbete (11.00–16.00) cirka 10–20 timmar/månad.
Krav för tjänsten:
• Högskoleutbildning inom IT och minst 2 års erfarenhet av liknande arbete, eller gymnasieutbildning med minst 3 års erfarenhet av liknande arbete
• Kunskap om datorer, kringutrustning, operativsystem, nätverk och informationssäkerhet
• Grundkunskaper i MS Office eller likvärdigt
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem (t.ex. Easit GO, ServiceNow)
• Kunskap om Mobile Device Management (MDM)
• Erfarenhet av support i Windows 11 eller senare
• Erfarenhet av PC-support och kringutrustning
• Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
Myndigheten bedriver säkerhetsklassad verksamhet vilket innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras med slutkandidat.
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver ditt CV vara på svenska samt med en tydlig redogörelse för att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad.
Meriterande för tjänsten:
• Erfarenhet av IT-support via helpdesk
• Erfarenhet av support av iPhone och iPad
• Erfarenhet av ramverket ITIL
• Kunskap om ärendehanteringssystemet Marval
Om dig
Vi söker dig som är engagerad, serviceinriktad och trivs med att arbeta i team. Du har god problemlösningsförmåga inom både mjuk- och hårdvara, arbetar metodiskt och pedagogiskt och tar dig an uppgifter med professionalism.
För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering kan arbetspsykologiska tester förekomma. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och urval sker löpande. Sista ansökningsdag är 2025-12-03.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Anki Arnquist via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller e-post:
[email protected]
Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via
[email protected]
Välkommen med din ansökan!