Arbetsbeskrivning
Hofors är en liten naturskön kommun med stora möjligheter. 35 minuter väster om Gävle och 25 minuter från Falun hittar du Hofors med framgångsrika industrier och serviceföretag i en bra boendemiljö och en väl utbyggd samhällsservice. Här bor du billigt och lever rikt – oavsett om du väljer tätorten Hofors eller det mer lantliga Torsåker. Med stort utbud av idrott, kultur, natur och föreningsliv inpå knuten finns goda förutsättningar för dig och din kompetens att utvecklas. Kommunen har cirka 9600 invånare och ungefär 1000 anställda.
Gemensamt arbetar Hofors kommuns medarbetare efter värdegrunden respekt, professionalism och ansvar. Läs mer på www.hofors.se
ARBETSUPPGIFTER
Som avgiftshandläggare hos oss kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå av handläggning av avgifter inom äldreomsorg, LSS och individ och familjeomsorg. Tjänsten är under uppbyggnad så andra arbetsuppgifter kan tillkomma.
Avgiftshanteringen är en myndighetsutövning och innefattar att utreda och beräkna avgifter inom området. Avgiftshandläggaren ansvarar för den månatliga debiteringen av verksamheternas avgifter samt kontrollerar uppgifterna i verksamhetssystemet. I arbetsuppgifterna ingår även att bevaka de förändringar som sker inom avgifts- och pensionsområdet. Arbetet innebär mycket kontakt med kommuninvånare, anhöriga, biståndshandläggare, chefer och berörda myndigheter. Avgiftshandläggaren kan även vid behov informera om avgifterna vid träffar med olika intresseorganisationer.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen behöver du ha gymnasial utbildning inom administration/ekonomi eller liknande utbildningen som arbetsgivaren finner relevant. Då resor kan förekomma i tjänsten behöver du inneha B-körkort
Meriterande är om du har tidigare arbetslivserfarenhet från administrativt arbete som t.ex. ekonomiredovisning/bokföring eller erfarenhet av arbete inom omsorg och/eller servicearbete.
Vi söker dig som är trygg och stabil samt ha en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer och anpassar ditt sätt att förmedla budskap till dem du möter i arbetet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du behöver ha en god förmåga att självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och kan snabbt ändra din planering om situationen så kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Hofors kommun ingår i förvaltningsområde för finska och vi ser positivt på om du som söker arbete hos oss är finsktalande.
OBS! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hofors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Tjänsten kan komma att tillsättas under pågående rekrytering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.