Arbetsbeskrivning
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
I januari 2024 genomförde vi en omorganisation av IT-enheten och nu är det dags att rekrytera en Scrum Master till sektionen Systemutveckling. IT enheten består av tre sektioner, varav Systemutveckling består av 9 medarbetare fördelat på två utvecklingsteam.
Vår målsättning är att implementera ett framtidssäkert systemstöd som möter myndighetens växande behov av digitalisering, åtkomst till data och avancerade analyser såsom beslutsstöd och AI. Samtidigt behöver vi fokusera på att hantera teknisk skuld genom att göra systemen lätta att förvalta och vidareutveckla på lång sikt. För att nå målen behöver vi bygga en organisation som klarar av att växa med fler utvecklarteam, stärka vår kompetens inom produktutveckling och modernisering. På organisationsnivå strävar vi efter att implementera agil arbetsmetodik och du kommer aktivt att bidra till detta genom ditt arbete.
För att vi på IT-enheten ska kunna skapa och driva en egen teknisk roadmap och samtidigt leda myndighetens IT-utveckling söker vi en person som kan ta ansvar för detta tillsammans med teamen. Detta innebär bland annat att arbeta med planering och prioritering av utvecklingsinsatser, men även samverkan/samordning med andra grupperingar på myndigheten.
Som Scrum Master ansvarar du för att leda implementeringen och utvecklingen av vårt nya arbetssätt Scrum och stödja teamet i att kontinuerligt förbättra de agila processerna i samarbete med verksamhetsrepresentanter. Du säkerställer också att teamet har tillräckligt med utrymme för teknisk förvaltning och daglig drift.
Genom att samarbeta med verksamhetsnära förvaltning, projektledare, produkt och behovsägare har du förmågan att förstå de tekniska behov och utmaningar som finns för att kunna prioritera Teamets backlog i samråd med produktägare. Detta uppnås genom att leda teamets Scrum-möten såsom sprintplanering, demo, dagliga stand-ups, retrospektiv och backlog refinement med verksamhetens prioriterade behov löpande uppdaterad och nedbruten för att skapa tydlighet för teamet.
Slutligen kommer du arbeta med kravhantering och testning samt vid behov leda projekt av teknisk karaktär.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Eftergymnasial utbildning inom IT eller Teknik, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet.
• Minst 2-års aktuell erfarenhet av att ha arbetat som scrum master eller produktägare för ett agilt team.
• Aktuell erfarenhet av att leda tekniska projekt inom en komplex miljö.
• Erfarenhet av att införa och arbeta med agila utvecklingsmetoder, till exempel Scrum.
• Erfarenhet av arbete med behovsanalys och kravhantering.
• Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av att skriva user stories och acceptanskriterier
• Erfarenhet av Azure DevOps
• Teknisk bakgrund med erfarenheter som tex systemutvecklare
• Kunskaper inom datadriven utveckling, till exempel datalager och analysverktyg
Som person tror vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har ett starkt användarfokus och är initiativtagande. Rollen kräver också att du kan ta hänsyn till intressenter genom att samarbeta, vara relationsbyggande och kommunikativ. Dessutom behöver du vara resultatorienterad och kunna prioritera verksamhetens mål för att driva framgång. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt huvudkontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Intervjuer sker från vecka 2.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 31-12-2024!