Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.
Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
Hällsboskolan i Umeå tar emot elever med grav språkstörning. Vår undervisning har fokus på språk och kommunikation. Vi har undervisning för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Målet är att eleverna ska få förutsättningar att nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer. Vi erbjuder boenden för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan.
Hällsboskolan är en tioårig, statlig specialskola inom specialpedagogiska skolmyndigheten.
Skolan tar emot elever med grav språkstörning från hela landet, Skolan har en tydlig fokus på språkstöttande och språkutvecklande undervisning och anpassar skoldagen utifrån elevernas individuella behov. Undervisningen utgår från specialskolans förordning enligt grund- eller anpassade grundskolans kursplaner.
Skolans mål är att eleverna ska få förutsättningar att nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer.
Vi har skickliga och engagerade medarbetare med hög kompetens. Det språkutvecklande arbetssättet är något som genomsyrar det pedagogiska arbetet hos oss och det finns ett elevnära elevhälsoteam.
Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Söker du en ny utmaning och vill arbeta för målet en likvärdig utbildning för alla? Vill du också med di kompetens ge våra elever med grav språkstörning möjlighet att nå sina mål? Då är du den pedagog vi gärna vill träffa.
ARBETSUPPGIFTER
Som elevassistent kommer du att finnas tillgänglig för att att gå in i alla årskurser och i fritidshemsverksamheten utifrån verksamhetens behov.
Det ingår mentorsskap i klass i tjänsten.
Du ansvarar för att en trygg lärandemiljö skapas tillsammans med dina kollegor.
Du anpassar och utformar arbetet i klassrummet och på fritidshemmet i överensstämmelse med den planering som finns tillgänglig.
Du samverkar med kollegor när det finns behov av stöd.
Du bidrar till skolans utveckling.
Som elevassistent hos oss arbetar du med kunniga och erfarna kollegor i det dagliga arbetet med anpassningar för en tillgänglig lärmiljö. I klassrummet arbetar du tillsammans med kollegor för att stötta elevers kunskapsutveckling och måluppfyllelse. Vi har små undervisningsgrupper för att skapa goda förutsättningar för lärande och att varje elev ska känna sig delaktig och få utveckla sin kommunikativa förmåga och sitt språk tillsammans med andra.
Arbetet hos oss kräver nära samverkan med elevernas vårdnadshavare samt andra utomstående aktörer som är viktiga för elevernas hälsa och utveckling.
Du kommer också ha stöd av specialpedagog, IT-pedagog, kurator, psykolog, skolsköterska och logoped.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbete i skolverksamhet.
Du kan:
• Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera elevernas utveckling för att på så sätt ge bästa möjliga förutsättningar för lärande och måluppfyllelse.
• Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån barns behov och förutsättningar på grupp- och individnivå.
Du är flexibel i ditt arbetssätt, lösningsorienterad och har vana av samarbete i arbetslag kring elevgrupper.
Ditt förhållningssätt till elever präglas av ett lågaffektivt bemötande. Själv och tillsammans med andra medverkar du till att skapa en trygg och tillitsfull miljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift
Goda IT-kunskaper
Det är meriterande om du:
har pedagogisk utbildning
Erfarenhet av arbete med barn med språkstörning
Erfarenhet av arbete med barn i behov av särskilt stöd.
Erfarenhet av arbete med barn med neuropsykiatriska funktionshinder.
Erfarenhet att använda IT och media i verksamheten.
Erfarenhet av AKK
Personliga egenskaper:
Du har personlig mognad, integritet och är initiativtagande. Du har en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga. Erfarenhet krävs.
Vi tar stor hänsyn till personlig lämplighet
ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.