Långtidsvikariat som biståndshandläggare inom vård- och omsorg
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Biståndshandläggare Ansvarig handläggare
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. Tjänsten är placerad inom enheten för myndighetsutövning och administration inom omsorgsförvaltningen. Teamet består idag av sex biståndshandläggare SoL, tre handläggare LSS/socialpsykiatri, två administrativa handläggare, två controllers och en enhetschef. En stabil personalgrupp med mycket skratt och vi månar om varandra. Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare har du en nyckelroll inom omsorgsförvaltningen, där du lägger grunden för livsviktiga insatser. Ditt arbete innebär att utföra myndighetsutövning enligt tydliga delegationer och riktlinjer inom området, med fokus på att göra verklig skillnad i människors liv. En stor del av din tid går åt till att planera och bedöma behovet av insatser för individer. Du kommer att göra hembesök, vilket ger en omväxlande vardag där ingen dag är den andra lik. Ditt arbete kommer att varvas mellan skrivbordstid och besök ute på fältet, både planerade och akuta. Du kommer också att göra omprövningar och uppföljningar av tidigare beslut, vilket innebär att du får ta ansvar för bedömningar, dokumentation och beslut inom det socialrättsliga området. Som ansvarig handläggare för dina ärenden fattar du beslut baserade på delegation, men du har alltid tillgång till stöd och råd från både chef och kollegor. Arbetet innebär ett nära samarbete inom gruppen samt med andra yrkesroller och externa samverkanspartners. Vi arbetar efter ett behovsinriktat arbetssätt enligt IBIC (Individens Behov I Centrum) och vår enhet är aktivt engagerad i att utveckla våra arbetsmetoder och samarbeten för att bäst möta behoven hos de personer vi hjälper. Om du söker en roll där varje dag är unik, där du får möjlighet att växa och utvecklas i en stöttande och samarbetsinriktad miljö, och där du kan göra en verklig skillnad i människors liv, då är tjänsten som biståndshandläggare hos oss perfekt för dig! KVALIFIKATIONER Du har en högskoleutbildning inom sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig. Du har läst socialrätt och har erfarenhet av handläggningsprocessen utifrån SOL och/eller LSS. Du har erfarenhet av arbetssättet IBIC (individens behov i centrum). Det är meriterande om du har kunskap om lösningsfokuserat arbetssätt. Arbetet kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan organisera och prioritera ditt arbete effektivt. Som person är du självgående och du driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga och kan relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt kan anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till andra. Vi lägger stor vikt vid att du kan samverka med olika aktörer och att du har ett naturligt sätt att skapa relationer. En viktig del av arbetet innebär dokumentation och du bör därför vara bra på att kommunicera i både tal och skrift på svenska. Tillsammans med övriga medarbetare och chef har vi ständigt krav på att handläggningen ska gå skyndsamt men även att det ska bli rätt beslut, det är därför viktigt att kunna hålla tidsramar och samtidigt vara noggrann. Då arbetet innebär resor med kommunens bilar är B-körkort ett krav. Husdjur och cigarettrök kan förekomma vid besöken och detta bör du vara bekväm med. ÖVRIGT Alla kommunens vikarier har tillgång till personalgym och upp till 12 fria bad i kommunens badhus. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-14
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre