Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad för äldre och personer med funktionsnedsättning? Längtar du till en arbetsplats med låg personalomsättning där du möts av kollegor som trivs på sitt jobb och som har närvarande chefer? Då behöver vi dig! Välkommen till vårt team på äldre och funktionsnedsättning.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare för äldre och funktionsnedsättning är du en av tolv handläggare. Du har ditt eget brukarträd där du är förstahandskontakt och är den som tar emot och utreder nyansökningar samt följer upp beviljade insatser. Två av handläggarna arbetar heltid med utskrivningsplanering från sjukhus och uppföljning av korttidsbeslut.
Som biståndshandläggare kommer du att utreda, fatta beslut och följa upp enligt Socialtjänstlagen/SoL. Vi arbetar med IBIC (individens behov i centrum) i verksamhetssystemet LifeCare.
Vår målgrupp är unga och äldre som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. Detta kan till exempel handla om hemtjänst, dagverksamhet, korttidsboende, växelboende eller särskilt boende. Arbetet omfattar möten med brukare, anhöriga, förvaltare/gode män, samt samarbete med hälso- och sjukvård, andra myndigheter och samarbetsparters.
Om arbetsplatsen
Socialförvaltningens huvuduppdrag är att erbjuda individanpassat stöd och service inom äldreomsorg, funktionsnedsättning, barn och familj, vuxen samt ekonomiskt bistånd. Vi finns på plats för kommuninvånarna genom livets alla skeden.
Enheten för äldre och funktionsnedsättning består av cirka 30 medarbetare fördelade inom olika områden. Här arbetar en grupp biståndshandläggare med äldre och funktionsnedsättning, en grupp med LSS/socialpsykiatri samt en grupp med avgiftshandläggning, administrering, boendesamordning, bostadsanpassningsbidrag samt anhörigstöd. Här arbetar också en äldre- och funktionshinderlots. Enheten leds av enhetschef samt två gruppchefer. Arbetsplatsen är belägen i anslutning till Nynäshamns kommunhus. När du är introducerad och självständig i ditt arbete finns det möjligheter att arbeta hemifrån cirka två dagar i veckan.
Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:
• socionomexamen eller annan av arbetsgivaren bedömd som likvärdig akademisk utbildning
• god kunskap i det svenska språket såväl i tal som i skrift
• grundläggande datakunskaper
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från myndighetsutövning med aktuell målgrupp
• erfarenhet av IBIC och/eller LifeCare
• B-körkort
Personliga egenskaper vi letar efter
För att lyckas som handläggare behöver du vara en trygg och stabil person som kan hantera både utmanande och föränderliga situationer. Arbetet är varierande vilket ställer krav på att vara flexibel, lösningsfokuserad och periodvist klara av ett högt arbetstempo. Enheten präglas av samarbetsanda där varje handläggares roll är viktig för helheten. Du behöver därför även vara lyhörd och en kommunikativ lagspelare. I ditt bemötande är du tillmötesgående och serviceinriktad, och du gör alltid ditt bästa för att hjälpa andra och leverera lösningar.
Det här erbjuder vi dig
• Hos oss får du göra skillnad i människors liv. Här har du nära till din chef och dina kollegor, påverkan och beslut.
• Nynäshamn är en lugn och trygg kommun. Tryggheten finns även i våra team – vi är prestigelösa, uppmuntrar och backar upp varandra när det behövs.
• Nynäshamns kommun är en del av Sveriges starkaste tillväxtregion. Vår resa ger dig möjlighet till utmaningar och varierande arbetsuppgifter.
• Vi erbjuder fri tillgång till gym. Du får även friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag.
• Vi har en aktiv personalförening där du kan hyra stugor i fjällen och i skärgården. Du kan också delta i olika aktiviteter som till exempel padel, kajak och ridning.
• Här har vi flextid och kortare arbetstid under sommaren. Det finns också möjlighet till distansarbete.
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning - provanställning kan förekomma vid behov
Sysselsättningsgrad: Heltid
Antal lediga befattningar: 3
Ref. nr: SON/2024/0464/023