Arbetsbeskrivning
Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se
Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, personal och administration.
Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också teknik- och serviceavdelningen, avdelningen för näringsliv och utveckling samt vår kultur- och fritidsavdelning. Vi har för närvarande ca 100 medarbetare i kommunstyrelseförvaltningen och kommunen i stort har ca 650 tillsvidareanställda.
ARBETSUPPGIFTER
Som säkerhetschef tillika säkerhetsskyddschef i Lekebergs kommun arbetar du med att leda och utveckla kommunens arbete inom områdena krisberedskap, civilt försvar, säkerhetsskydd, brottsförebyggande arbete samt systematiskt brandskyddsarbete. I rollen ingår att tillsammans med kommunens förvaltningschefer säkerställa att kommunen har robusta system och processer på plats för att hantera kriser, skydda kritiska funktioner och minimera brottslighet och dess effekter på kommunens verksamhet och invånare. I rollen som säkerhetschef rapporterar du direkt till kommunchef och arbetar brett med hela kommunen i fokus. Du arbetar med att samordna, följa upp och stötta kommunorganisationen och externa samverkansparter i såväl strategiska som operativa säkerhetsfrågor. Du genomför ditt arbete med nationell styrning och politiska inriktningar som grund.
I rollen ingår bland annat följande:
• arbete med kommunens krisledningsorganisation samt utföra risk- och sårbarhetsanalyser
• agera säkerhetsskyddschef
• framtagande av övergripande analyser, planer och rutiner
• kommunicera resultat och analyser samt ta fram stöd och vägledningar till kommunens förvaltningar
• koordinera utbildning- och övningsinsatser
• se till att lagar och regler inom säkerhetsområdet följs
• planläggning och samverkan med olika aktörer och kommuner inom våra områden
• utveckla och systematisera kommunens arbetsprocesser och styrdokument inom området
• formulera lägesbilder med tillhörande åtgärdsplaner.
Du arbetar ofta på ledningsnivå nära ledningsgrupper och förtroendevalda. Din roll är både strategisk och operativ med fokus på säkerhet, riskhantering och internt skydd. En viktig del är att stödja och samordna kommunens förvaltningar och bolag i deras arbete med säkerhetsfrågor. Du arbetar inom ett brett område och förväntas snabbt kunna ta till dig nya förutsättningar och sätta dig in i nya ämnesområden samt vara behjälplig och ta ansvar för hela området. I din roll kommer du ha kontakt med offentliga och privata aktörer, frivilligorganisationer och allmänheten. Vissa av våra anställningar kan innebära krigsplacering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har utbildning inom området säkerhet som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget
• har erfarenhet av arbete som säkerhetschef eller annat uppdrag som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• besitter en mycket hög digital mognad och vana av att arbeta i verksamhetssystem
• uttrycker dig väl i tal och skrift
• har mycket god juridisk förståelse och kunskaper om relevant lagstiftning
• har körkort med B-behörighet, kan/får köra bil samt har tillgång till egen bil
• känner dig bekväm med att tala och föredra ärenden inför grupper.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet och mycket god kunskap om samhällets krisberedskap, totalförsvarsplanering och säkerhetsskydd
• erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.
För att lyckas i rollen krävs att du är en person som har ett högt säkerhetstänk, eget driv, är självgående och van vid att leda dig själv. Du är kommunikativ och känner dig bekväm med att leda andra och det är naturligt för dig att samverka. Du har förmåga att tempoväxla mellan ordinarie långsiktiga arbetsuppgifter och akut hantering av oförutsedda händelser.
För att passa i rollen behöver du vara en person som arbetar strukturerat och är bra på att organisera och prioritera ditt arbete. Du behöver vara flexibel, serviceinriktad och lyhörd och känna dig bekväm med att ha många olika kontakter, både internt och externt. Som person har du en hög social förmåga och är mycket bra på att samarbeta och bygga relationer, likaväl som du arbetar självständigt och driver på utvecklingen inom ditt område. Du tycker om omväxling i arbetet och ser problemlösning som en utmaning.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering, framförallt vid personliga egenskaper som samarbets- och samverkansförmåga. Efter överenskommelse med ansvarig chef finns det möjlighet till att arbeta viss del av arbetstiden på distans.
ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.