Arbetsbeskrivning
Orust – den gröna och trygga ön där tanken är fri och drömmar får liv.
Vi satsar på utveckling och investerar i både välfärd och våra medarbetare.
Vi är stolta över att vår senaste medarbetarenkät visade att närmare 90% av våra medarbetare är stolta över att arbeta i Orust kommun.
Välkommen till oss! Om arbetsplatsen
Ekonomienheten är kommunens centrala stöd- och ledningsfunktion inom ekonomi, inköp, upphandling och lokalplanering. Vi är en arbetsgrupp på 15 medarbetare, som består av ekonomer, upphandlare och administratörer. Här arbetar både män och kvinnor i olika åldrar. Arbetsgruppen har en god sammanhållning, lätt till skratt och gillar något gott till kaffet.
Kommunen har en hög standard på fastighetsbeståndet. Det flesta av våra verksamhetslokaler är relativt nyligen renoverade eller nybyggda. Flera renoverings- och nybyggnadsprojekt pågår också. Vi har under de senaste åren utvecklat lokalförsörjningsprocessen och vi följer en beslutad projektmodell. Lokaler med tillhörande driftkostnader utgör en betydande del av kommunens kostnader. Det är därför avgörande att våra verksamheter har ändamålsenliga och effektiva lokaler. Lokalförändringar och anpassningar är en ständigt pågående process där verksamheterna behöver mycket stöd i planeringen.
Vår nuvarande lokalplanerare ska gå i pension och därför söker vi nu en efterträdare som ska samordna och stötta verksamheterna i lokalplanering och hyresfrågor. Arbetet sker i ett nära samarbete med vår ekonomichef och fastighetschef, men också tätt ihop med projektledare på fastighetsenheten och chefer i verksamheterna.
Dina arbetsuppgifter
Som lokalplanerare kommer du främst att arbeta med verksamheternas lokalplanering och hyresavtal. Du stöttar dem i såväl tidiga planeringsskeden som vid akuta lokalproblem. Du är länken mellan kommunens verksamheter och fastighetsenhetens förvaltare och projektledare.
Arbetet innebär bland annat att du:
• Samordnar och stöttar verksamheterna med att ta fram behovsbeskrivningar och behovsanalyser.
• Deltar med din kompetens i tidiga planeringsskeden, förstudier och utredningar.
• Företräder och stöttar verksamheten med din beställarkompetens i genomförandefasen och säkerställer en god dialog mellan fastighetsenhetens projektledare och verksamheten.
• Stöttar verksamheterna i den långsiktiga planeringen och framtagandet av årliga lokalförsörjningsplaner.
• Säkerställer att lokalförändringar genomförs utifrån långsiktiga behov och kostnadseffektiva lösningar.
Du ansvarar för kommunens hyresavtal med externa hyresvärdar och externa hyresgäster. Du är kommunens företrädare i gränsdragningsfrågor, hyresförhandlingar, avtalstecknande och uppsägningar. Fakturahantering och hyresberäkningar förekommer. Även andra avtalsfrågor som uppstår inom hyresjuridiken kanaliseras till dig.
Du samordnar kommunens lokalstrategigrupp tillsammans med ekonomichef. Gruppen har till uppgift att samordna det kommunövergripande lokalförsörjningsarbetet.
Arbetsuppgifterna är varierande, såväl strategiska som operativa och du kommer att ha kontakt med många olika chefer och handläggare. Omvärldsspaning är ett givet inslag i rollen och det finns goda möjligheter att forma och utveckla arbetet.
I din roll som lokalplanerare är du underställd ekonomichefen, men vissa arbetsuppgifter exempelvis hyresavtal sker på uppdrag av fastighetschefen.
Om dig
Vi vill att du har relevant eftergymnasial utbildning inom fastighet, teknik, byggnadsområdet, ekonomi, juridik alternativt motsvarande utbildning eller kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du är tekniskt och juridiskt intresserad och har erfarenhet av arbete inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet från att ha arbetat med lokalförsörjning inom offentlig verksamhet som t.ex. lokalplanerare, förvaltare, konsult eller projektledare. Kunskaper inom hyresjuridik är en viktig förutsättning för uppdraget. Du ska vara beredd på att vidareutbilda dig inom området.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Det är viktigt att du är en relationsskapare som är utåtriktad, har lätt för att samarbeta med olika personer, en hög social kompetens med en god pedagogisk förmåga. Uppgifterna kräver att du ser helheten, tänker strategiskt och arbetar strukturerat. Du bör vara van att arbeta i projekt, är drivande och kan arbeta både självständigt och i grupp. Du har en god dokumentationsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
Övriga upplysningar:
Arbetstid/varaktighet: Heltid, tillsvidare
Lön: Individuell lönesättning
Tillträdesdag: 2025-03-17 eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2024-11-30
Körkort: B
För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.
Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Inom vissa yrken i Orust kommun krävs utdrag ur belastningsregistret eller säkerhetsprövning. Det gäller alla som ska arbeta inom skolan, HR-, Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom sektor omsorg.
Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb:
Orust.se
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.