IT-specialist med inriktning Identitet och åtkomst
Skicka ansökan 19 dagar kvar
Förvaltare IT-specialist
19 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats IT-avdelningen består av nära 50 medarbetare som tillsammans sköter kommunens gemensamma IT-infrastruktur och levererar IT-tjänster till alla verksamheter. Samtidigt som vi i vardagen levererar, ger support, underhåller och utvecklar våra IT-tjänster så har vi en viktig roll i kommunens verksamhetsutveckling med digitalisering som stöd. Vi söker nu en till två IT-specialister/förvaltare till området Identitet & åtkomst (IAM). Teamet arbetar utöver utveckling även med drift och förvaltning av IAM-plattformen, och består idag av kommunens tekniska förvaltare samt utvecklare. Vi vill att du är med på vår resa mot nästa generations IAM-lösningar! Vi har en vision av vart vi vill med Zero trust som grundsten och göra förflyttningen mot användarcentrerad identitetshantering och datadriven åtkomsthantering, men vi behöver dig för att ta oss dit och hitta rätt teknologier och teknik för att nå våra mål. Din kompetens och dina intresseområden kommer att styra dina arbetsuppgifter. Vi ser att vi behöver förstärkning inom bl.a. områdena: behörighetsstyrning, datadriven åtkomsthantering, attributs- och regelverksförvaltning, zero trust och priviligierad åtkomst. Du får gärna uppge i din ansökan vad du främst är intresserad av att arbeta med. Du förväntas att självständigt kunna driva, följa upp och kvalitetssäkra initiativ, förändringar och utvecklingsinsatser inom ditt område Arbetsuppgifter I uppdraget ingår bland annat att   - vara delaktig i det dagliga arbetet kring våra identitetsrelaterade tjänster och förmågor. I din roll ingår även förbättringsarbete där du hittar vägar för att utveckla funktioner och processer inom IAM-området. - arbeta aktivt med att stärka säkerheten i vår miljö. - driva utvecklingsarbetet som utförs inom området; arbetet sker tätt med organisationen för att fånga upp behov och krav. - vara öppen för förändringar och hänga med i den höga utvecklingstakten inom IAM området. - tillsammans med teamet implementera ny teknik, nya förmågor samt planera för och genomföra förändringar i befintlig miljö. - förvalta de regelverk och processer som är inom ditt ansvarsområde samt upprätthålla och kvalitetssäkra dokumentation. - planera och utföra ditt arbete agilt tillsammans med teamet. - styra användandet och säkerställa verksamhetsnyttan i de produkter och tjänster vi har, samt stötta våra verksamheter i användandet av våra IAM-tjänster. - tillsammans med produktägare utarbeta och verkställa förvaltningsplaner. Kvalifikationer Vi söker dig som har - universitets- eller högskoleutbildning med inriktning data- eller systemvetenskap. Alternativt har du eftergymnasial eller annan utbildning förvärvad i kombination med erfarenhet som vi bedömer är likvärdig. - några års erfarenhet av arbete med tekniknära systemförvaltning, identitetshantering eller motsvarande. Beroende på din bakgrund så kan du bli aktuell för tjänsten även om du inte har så stor erfarenhet av IAM-området, då vi gör en helhetsbedömning. - god kommunikativ förmåga och skicklighet i att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du ska kunna tillgodogöra dig teknisk information på engelska. Meriterande är om du därtill har: - erfarenhet av arbete inom området Identitet & åtkomst i linje med vad vi eftersöker. - erfarenhet av informationsarkitektur och informationshantering - erfarenhet av att ha arbetat med script/programmering - erfarenhet av att ha arbetat med områdena Identity management och Identity Governance and administration. - erfarenhet av att arbeta med federerad identitetshantering - erfarenhet av identitetkatalogstjänster så som Active directory, eDirectory och Entra ID (f.d. Azure AD) - goda kunskaper inom IAM området och är bekväm med begrepp som IDM, IGA, IDP, PAM, PIM, AM, SSO, MFA och katalogtjänster. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet såsom intresse och förmåga att ta ansvar, både för din egen arbetsinsats och som en del av teamet. Du har god förmåga att prioritera rätt saker och är noggrann i ditt sätt att arbeta. Eftersom du kommer att ha kontakter/samarbete inom och utom verksamheten så ställs höga krav på din samarbetsförmåga. Du är social och tycker om att ha kul på jobbet. Vi erbjuder Hos oss får du utföra samhällsviktiga, intressanta samt utvecklande arbetsuppgifter. Vi erbjuder dig trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Men du får också ta del av andra fina förmåner. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Karlstads kommun på karlstad.se/jobbahososs    Hos oss får du: - Vara med och förverkliga vår vision om ”Ett bättre liv i Solstaden” - Trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar - Möjlighet till distansarbete. Vi vill göra det enkelt för dig att kombinera arbetsliv och privatliv - En centralt belägen arbetsplats - Förmåner - Flextid Välkommen med din ansökan! Om Karlstads kommun Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Solna
Heltid
Säljare Förvaltare Kundansvarig Affärsutvecklare Teknisk förvaltare Fastighetsförvaltare Projektledare koordinator
16 dagar sedan
Malmö
Heltid
Reparatör Fastighetsskötare Fastighetstekniker Fastighetsförvaltare
Igår
Nacka
Heltid
Byggnadstekniker Teknisk förvaltare Fastighetsansvarig Fastighetsförvaltare
8 dagar sedan
Förvaltare Fastighetsförvaltare Kommersiell förvaltare
Idag