Arbetsbeskrivning
Är du en serviceinriktad ekonom med intresse för ekonomiadministration? Vill du få möjlighet att genom din kunskap och erfarenhet få vara med och bidra till utvecklingen av ekonomifunktionen på ISP? Vill du dessutom arbeta på en växande myndighet med fokus på Sveriges försvars-, säkerhets- och utrikespolitik? Då är det här rollen för dig!
Inspektionen för strategiska produkter (ISP) och gruppen för personal, ekonomi och administration (PEA) utökar nu med en till ekonomihandläggare.
Som ekonomihandläggare arbetar du med löpande ekonomiadministration såsom fakturahantering, leverantörsreskontra, avstämningar, granskning av reseräkningar, arvodesutbetalningar, avtalsuppföljning, ärendehantering, samt personalekonomi. I rollen ingår att svara på frågor från verksamheten och stötta gällande t ex ersättningar, traktamenten, försäkringar och utbetalningar.
Under våren sker handläggning av en stor mängd beslut av myndighetens avgiftsdeklarationer och administration i form av beslutsunderlag och bedömningar av avgifter till företag. Därefter har du en löpande kontakt med företag för att kräva in fordringar. Du arbetar även med prognos och uppföljningsarbete för verksamheten samt deltar i arbetet med årsredovisning och budgetunderlag. På sikt ser vi även att du driver utvecklingsprojekt inom ekonomi.
Du har ett tätt samarbete med vår ekonomihandläggare och med myndighetens HR-generalister. Dessutom arbetar du nära verksamheten där du har dagliga kontakter.
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig.
• Minst 2 års aktuell erfarenhet av ekonomiadministration.
• Mycket goda kunskaper i Excel och Officepaketet.
• Mycket goda kunskaper i svenska.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet från likvärdigt arbete inom offentlig sektor.
• God kunskap om det ekonomiadministrativa regelverket - EA-regelverket.
• Erfarenhet av arbete i systemen: Agresso/Unit4, Platina, Visma Proceedo eller annat system.
• Erfarenhet av arbete med prognoser och uppföljning av kostnader.
• Erfarenhet som projektledare.
• Grundläggande kunskaper i engelska i tal och skrift.
Du trivs med att samarbeta och kommunicerar på ett prestigelöst sätt för att nå ett gemensamt resultat. Du är lösningsorienterad och möter verksamhetens behov i syfte att förenkla och förbättra arbetsprocesser. Du arbetar systematiskt och noggrant enligt riktlinjer och regler samt har förmåga att självständigt göra prioriteringar för ett effektivt arbetsflöde.
Övrig information
Anställningen är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
För att arbeta på ISP krävs svenskt medborgarskap. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
Om Inspektionen för strategiska produkter (ISP)
ISP är en statlig myndighet som arbetar med frågor som rör Sveriges försvars-, säkerhets- och utrikespolitik. Fr.o.m. 2023 fick vi ett utökat uppdrag och verksamheten har växt sedan dess. Vi är nu cirka 100 medarbetare som sitter i Solna. Läs mer om oss på isp.se.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter och förmåner som exempelvis flexibel arbetstid och möjlighet till friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år. Vi strävar efter att bibehålla en jämn köns- och åldersfördelning och en ökad mångfald.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast den 26 november 2024. Ange referensnummer 2024-9.2-0060.
Enligt Riksarkivets föreskrifter gallras ansökningshandlingar från ej antagna sökande två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.