Arbetsbeskrivning
Stockholm
Vill du vara med på vår spännande digitaliseringsresa? Vi söker dig som är engagerad och har erfarenhet av digitaliseringsarbete. Om du utöver det vill delta och utveckla en modern informationshantering ska du söka denna tjänst!
Arbetsbeskrivning
Kammarkollegiet är en anrik myndighet som inrättades redan 1539. Vi strävar hela tiden efter att arbeta med ett effektivt modernt arbetssätt genom digital informationshantering. Vi behöver nu prioritera arbetet med att digitalisera dokument- och ärendehanteringen vilket innebär att arkivariernas arbete till stor del kommer att handla om att aktivt bidra till denna utveckling. Du har i detta arbete en viktig roll att säkerställa den digitala informationshanteringen och bland annat utreda och vara drivande i utvecklingen av digitalt långtidsbevarande. Du arbetar för att det ska vara lätt att göra rätt för dina kollegor som du även utbildar och löpande ger stöd och råd i arkivfrågor.
Denna tjänst är placerad på staben inom Rättsavdelningen. Staben har ansvar för kollegiets registratur och arkiv samt tillhandahåller intern juridisk rådgivning. Utöver ovan ansvarar staben för myndighetens arbetsordning och andra styrande dokument samt dataskyddsfrågor.
Du kommer arbeta självständigt och i nära samarbete med Kammarkollegiets arkivarier och registratorer. Du kommer också ha nära samarbete med IT-enheten samt Utvecklings- och kommunikationsavdelningen. Tillsammans med myndighetens arkivarier får du en viktig roll i arbetet med att säkerställa att hela Kammarkollegiet följer arkivlagen och andra bestämmelser om bevarande.
I arbetsuppgifterna ingår även traditionella arkivarieuppgifter som att vårda det fysiska arkivet, göra gallringsutredningar, ta fram bevarandeplaner och bistå vid utlämnande av allmänna handlingar.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning 180/120hp med minst 60/40 hp arkivvetenskap, eller annan utbildning vi finner relevant för tjänsten.
• erfarenhet av och goda kunskaper inom arbete med digital informationshantering
• mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• arbetat med implementering av system såsom e-arkiv eller dokument- och ärendehanteringssystem
• arbetslivserfarenhet som arkivarie
• utbildning i systemvetenskap
• erfarenhet av kravställning av system inom informationshantering
• kunskaper om standarder och styrande specifikationer inom arkivområdet
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är resultatinriktad, kvalitetsmedveten, har god analytisk förmåga och kan hantera komplexa frågeställningar samtidigt som du visar prov på helhetssyn i ditt arbete. Du har god förmåga att tänka strategiskt utan att tappa fokus på detaljer. Du behöver även vara pedagogisk och ha ett intresse av att lära ut.
Du är självgående men eftersom rollen innebär många kontaktytor är det viktigt att du är prestigelös, social och samarbetsorienterad. Du har mycket god förmåga att bygga relationer och samverka med andra.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tjänsten är placerad i Stockholm.
Vi sitter i trevliga nyrenoverade lokaler centralt på Slottsbacken i Gamla stan.
Tillträde snarast (enligt överenskommelse).
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev via https://www.kammarkollegiet.se/jobba-har/lediga-jobb, senast den 24:e november.
Kontaktpersoner
Anette Schierbeck, Tf chefsjurist och avdelningschef, telefon 08 – 700 08 92
Camilla Karlström, Arkivarie,
[email protected]
Fackliga kontakter:
Karin Edstrand, Saco-S,
[email protected]
Lisa Ericson, ST,
[email protected]
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.