Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.
Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.
Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. Kanslienheterna och enheten för registratur och arkiv utgör domstolens måladministrativa avdelning. Domstolen har också en administrativ avdelning som består av enheten för administrativt kansli och enheten för IT, säkerhet och service.
Arbetsuppgifter
I din roll som jurist arbetar du både tillsammans med domstolens domare (rådmän och fiskaler) och självständigt med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter vilket innefattar bland annat att göra rättsutredningar, föredra och skriva förslag till domar och beslut. Du deltar vid muntliga förhandlingar där du föredrar målet för rätten, protokollför och lämnar ett förslag på avgörande under överläggningen. Det finns också möjligheter till individuell kompetensutveckling genom bland annat utbildningar vid Domstolsakademin och genom interna utbildningar vid domstolen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Juristexamen. Bifoga ditt examensbevis i ansökan
• Arbetslivserfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Notarietjänstgöring är meriterande
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är en mycket skicklig jurist. Med det menar vi att du har mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du har en god kommunikativ förmåga och du uttrycker dig mycket väl i det svenska språket både skriftligt och muntligt. Din mycket goda omdömesförmåga är avgörande för oss.
Som jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvalitéten och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en hög kapacitet att arbeta självständigt.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Svenskt medborgarskap är enligt lag ett krav.
Om anställningen:
• Rekryteringen avser flera tjänster.
• Tillträde enligt överenskommelse.
• Tillsvidareanställningen kan inledas med provanställning.