Arbetsbeskrivning
Kansliet för utveckling av kärnprocesserna, Statsrådsberedningen
Vill du leda arbetet med att utveckla kärnprocesserna med stöd av digitala verktyg? Har du intresse för och tidigare erfarenhet av att leda utvecklingsarbete och god kännedom om flera av Regeringskansliets processer? Vi erbjuder rätt person en spännande roll med många kontaktytor.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Ett omfattande arbete med att utveckla arbetsformerna i kärnverksamheten med stöd av digitala verktyg arbete har genomförts av Programmet för digitalisering av kärnprocesserna. Med hänsyn till den långsiktighet med vilket arbetet fortsatt kommer att bedrivas ombildas nu programmet till ett kansli.
Kansliet för utveckling av kärnprocesserna ska driva och samordna utvecklingen av kärnverksamhetens arbetsformer med stöd av digitala verktyg i enlighet med den fastställda inriktningen för utvecklingsarbetet. Det innebär att kansliet ska
• Se över arbetsformer i kärnverksamheten och föreslå hur dessa bör utvecklas.
• Beskriva och översätta kärnverksamhetens behov i mjukvaruutvecklingen.
• Bemanna de projekt som bedrivs inom kansliets ansvarsområde med projektledare och produktägare.
• Säkerställa att de digitaliserade processerna är förenliga med gällande regelverk.
• Samråda och förankra de utvecklade arbetsformerna med departementen.
• Kvalitetssäkra leveranserna ur ett verksamhetsperspektiv.
• Stödja departementen i att genomgå de förändringar som krävs för att kunna arbeta enligt de utvecklade arbetssätten.
Som chef för kansliet ansvarar du för arbetet inom kansliet, vilket bl.a. innebär att planera, koordinera, driva och följa upp verksamheten. Viktiga uppgifter kommer att vara att bemanna de projekt som bedrivs och tillsammans med respektive projektledare identifiera och tidsbestämma de aktiviteter som ingår i de olika projekten. Du stöttar löpande de olika projekten och följer upp att leveranser sker inom given tidsram samt säkerställer kvalitén i utvecklingsarbetet. En annan viktig uppgift är att koordinera förändringsarbete i förhållande till departementen. Du har personalansvar över en grupp om för närvarande 6 medarbetare.
Rollen innebär många kontaktytor såväl med departementen som i Statsrådsberedningen och Förvaltningsavdelningen.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har erfarenhet av att leda, driva och koordinera utvecklingsarbete och projekt, vilket även omfattar digitalisering av verksamhetsprocesser. Du behöver ha erfarenhet av flera av Regeringskansliets processer, tex lagstiftnings- och budgetprocessen, kunskap om RK-portalen eller annan motsvarande tillämpning som baseras på Business Process Management verktyg är meriterande. Tidigare erfarenhet av förändringsarbete och av att leda verksamhet och personal med positivt resultat är ett krav. Utvecklingen av kärnprocesserna måste ske i enlighet med gällande regelverk. För att bli framgångsrik i rollen behöver du ha mycket goda juridiska kunskaper. Din utbildningsbakgrund är därför jurist och det är meriterande om du är hovrätts- eller kammarrättsassessor.
För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av att driva frågor som berör många intressenter och kunna skapa samsyn bland dessa. Vi vill att du har erfarenhet av att arbeta i en roll med många kontaktytor och har en vana att kommunicera med ledning och andra i organisationen, du behöver ha insikt i hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation och förstå politikens krav.
Dina egenskaper
Som person besitter du förmåga att leda och utveckla verksamhet mot uppställda mål, för det krävs att du kan sätta dig in i ett större sammanhang och samordna olika intressen. Du har mycket god samarbetsförmåga och kan leda och motivera medarbetare med gott resultat. Du utför ditt arbete med mycket gott omdöme, hög integritet och är självgående med förmåga att ta egna initiativ. Arbetet ställer krav på din analytiska förmåga och du har lätt för att sätta dig in i komplexa frågeställningar. Vidare är du initiativtagande och självgående drivande i ditt arbete och du har en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
Övrigt
Anställningen är tills vidare med ett tidsbegränsat chefsförordnande på fem år.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Per Hall, rättschef, på 08-405 48 49. Du är också välkommen att kontakta Maria Morin, HR-ansvarig på 08-405 55 09. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 januari 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.