Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen i Åre kommun söker en engagerad medarbetare till alkohol- och tobaksenheten.
Socialförvaltningen är ansvarig för den lokala myndighetsutövningen i Åre kommun enligt alkohollagen, samt lagen om tobak och liknande produkter som är sociala skyddslagstiftningar. Socialförvaltningen är en del av kommunledningsförvaltningen och har som huvudsakligt uppdrag att stödja nämnden i sitt arbete. Alkohol- och tobaksenheten ligger under IFO och hos oss arbetar fyra alkohol- och tobaksinspektörer varav en enhetschef.
Som alkohol och tobaksinspektör ingå att hantera tillsyn och prövning huvudsakligen inom alkohol- och tobakslagstiftningens område. Du kommer även hantera samverkansärenden i kontakt med myndigheter, andra förvaltningar och kollegor. Enheten arbetar framgångsrikt med "Åremodellen" som ett led i den förebyggande tillsynen vilket innefattar möten och utbildningsinsatser för krögare och serveringspersonal. Arbetet innebär tjänstgöring även under vissa kvällar och helger.
Arbetet som alkohol- och tobaksinspektör är variationsrikt och innebär många kontakter med kommuninvånare och företagare, men också med politiker och andra tjänstemän i kommunen. På frågan vad medarbetarna tycker är bra med den aktuella arbetsplatsen har de bland annat svarat så här:
Varierande arbetsuppgifter som spänner över många olika sakområden gör att det sällan blir trist eller enformigt, mycket utrymme för eget ansvar och egna idéer om hur saker ska utföras, flexibla arbetstider och bra möjligheter till distansarbete, goda möjligheter till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag, prestigelöst, flexibelt och okonstlat förhållningssätt till varandra, vackra och varierande omgivningar när man är ute på tillsyn, bra gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra med vårt viktiga uppdrag.
Vi är ett litet härligt team som arbetar tätt ihop. Varmt välkommen med din ansökan.
KVALIFIKATIONER
• Socionom/jurist/ekonomexamen och/eller erfarenhet som kan bedömas som likvärdig är ett krav för tjänsten.
• Arbetslivserfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete gärna handläggning eller annan myndighetsutövning är meriterande.
• Körkort och egen bil är ett krav.
• Du behöver kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
• Ha god datorvana och lätt för att hantera administrativa system.
Vi söker dig som vill utvecklas inom ditt arbetsområde, har förmåga att utreda komplexa ärenden, liksom att du tar dig an andra utredningsuppdrag som ligger i linje med grunduppdraget. Arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga men även att du har förmåga att arbeta självständigt. Du behöver kunna planera och prioritera arbetsuppgifter.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.