Svea hovrätt söker en kanslichef
Skicka ansökan 17 dagar kvar
Domare Kanslichef
17 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Om Svea hovrätt Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 400 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Sex av de dömande avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan- och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrätt, omfattande tvistemål, skiljemannarätt samt hyresrätt).  Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.  Arbetsbeskrivning Som kanslichef är du chef för hovrättens administrativa avdelning med cirka 40 anställda. Den administrativa avdelningen är indelad i fyra sektioner och hanterar frågor som rör personal, ekonomi, bibliotek, registratur, arkiv, säkerhet, IT, vaktmästeri och lokaler. De fyra sektionscheferna är direkt underställda kanslichefen.  Utöver att leda den administrativa avdelningen är det ditt ansvar att biträda domstolschefen i arbetet med att leda hovrätten. Du är direkt underställd domstolschefen och ingår i hovrättens ledningsgrupp. Arbetsuppgifterna består till stor del i planering av hovrättens verksamhet samt av budget- och bemanningsfrågor. Vidare har du ansvar för det löpande arbetet med intern styrning och kontroll. Hovrätten arbetar aktivt med verksamhetsutveckling och som kanslichef har du en central roll i detta arbete. Kvalifikationer Hovrätten söker dig som antingen är ordinarie domare eller har sådana kvalifikationer att du skulle kunna komma i fråga för en sådan tjänst. Du ska ha erfarenhet av och intresse för administrativt arbete inom Sveriges domstolar. Du ska vidare ha goda ledarskapsegenskaper. Erfarenhet från arbetsledning är meriterande. Det kan vara meriterande om du har erfarenhet av att samordna och driva utvecklingsarbete. Likaså kan det vara meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av dömande verksamhet i hovrätt.  Som person har du ett mycket gott omdöme och hög personlig integritet. För att lyckas i rollen som kanslichef måste du vara strukturerad, drivande och målmedveten. Dessutom måste du vara stresstålig, uthållig och ha en god kommunikativ förmåga. Samtidigt behöver du vara innovativ och utvecklingsorienterad. Du måste kunna prioritera, delegera och skapa en arbetsmiljö där medarbetarna känner både ansvar och engagemang för sitt arbete. Det är också viktigt att du har förmåga att komma till avslut.  Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det förutsätts också att du har sådana kvalifikationer att du redan kort tid efter tillträdet kan fungera fullt ut i rollen som kanslichef i hovrätten. Om arbetsplatsen Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-11
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb