Interncontroller till Visselblåsarfunktionen
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-03

En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer. Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering. ARBETSUPPGIFTER Stadsledningskontoret söker en processorienterad och samarbetsinriktad interncontroller till Visselblåsarfunktionen. Visselblåsarfunktionen hanterar ca 100 tips årligen. Funktionen har funnits i 13 år och är väletablerad. I huvudsak kommer du att, tillsammans med funktionens medarbetare, hantera stadens Visselblåsarfunktion, ta emot och utreda tips om oegentligheter eller missförhållanden av allmänintresse. I uppdraget ingår även att arbeta förebyggande mot oegentligheter genom att hålla i olika utbildningsinsatser samt att samverka med aktörer både lokalt, regionalt och nationellt. Du kommer att vara en viktig del i arbetet mot korruption och oegentligheter. Bland arbetsuppgifterna ingår att göra bedömningar av om tipsen ska utredas eller ej, genomföra utredningar, stötta förvaltningars och bolags utredare samt avgöra om utförda utredningar är tillräckliga Vi söker dig som trivs med att arbeta självständigt, då du på egen hand driver dina ärenden framåt, men samtidigt förstår du vikten av teamarbete och att kalibrera och kvalitetssäkra ditt arbete genom att stämma av med dina kollegor. Du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter och hanterar varje ärende effektivt och med kvalitet. I rollen är det viktigt att ha hög integritet och att själv kunna dra slutsatser och analysera relevant material. Område Juridik består av Juridiska avdelningen, Visselblåsarfunktionen och dataskyddsfunktionen. Hos oss får du möjlighet att arbeta med intressanta frågeställningar tillsammans med kunniga kollegor. Vi har ett gott samarbetsklimat, ett nära ledarskap och arbetar aktivt för ett hållbart arbetsliv i balans. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Visselblåsarfunktionen består av fyra interncontrollers. Visselblåsarfunktionens uppdrag är att för hela Göteborgs Stads räkning ta emot tips och hantera dessa. I funktionens uppdrag ingår att vara självständig och fristående för att med hög trovärdighet kunna utreda de tips som inkommer. Funktionen bistår även stadens förvaltningar och bolag med utbildnings- och informationsinsatser för förtroendevalda, chefer och medarbetare i syfte att stärka arbetet mot oegentligheter. Område Juridik leds av Förste stadsjurist och är ett av sex områden på stadsledningskontoret. KVALIFIKATIONER Som interncontroller på Visselblåsarfunktionen kommer du bland annat att: - verifiera och värdera inkomna tips samt besluta om åtgärd och genomföra utredningsinsatser tillsammans med berörda förvaltningar och bolag. - ansvara för hantering av handlingar och personuppgifter i ärenden, att handlingar registreras, arkiveras och gallras enligt gällande lagstiftning. - arbeta förebyggande mot oegentligheter genom kunskapshöjande insatser i form av t ex work-shops, föreläsningar och dilemmadiskussioner riktade mot stadens förvaltningar och bolag. - hålla dig uppdaterad inom området genom omvärldsbevakning. - genomföra utredningar och bereda politiska beslutsunderlag inom sakområdet, t ex svara på remisser Vi söker dig som: - har en akademisk examen med exempelvis statsvetenskaplig eller personalvetenskaplig inriktning. Vi söker dig som har erfarenhet av: - flerårig erfarenhet av att ha genomfört granskningar och utredningar - att ha arbetat mot oegentligheter, exempelvis korruption, osund konkurrens, välfärdsbrottslighet - projektledning och metodutveckling - att samarbeta i team Det är meriterande: - att ha erfarenhet som revisor, HR-specialist eller compliance officer - att ha erfarenhet att arbeta i en politiskt styrd organisation - att ha arbetat med att tolka och omsätta lagstiftningen på området Som person har du förmåga och vana av att agera med hög integritet och tydlighet i din roll utan att göra avkall på respekt, hänsyn och omtanke. Du är en god kommunikatör i både tal och skrift, som kan lyssna såväl som tydligt lägga fram budskap. I ditt arbete är du ansvarsfull och stabil, och har förmågan att balansera olika krav även i pressade situationer samt efterfråga råd och stöttning när situationen så kräver - du förstår vikten av teamarbete. ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Tjänsten kan komma att säkerhetsklassas. Vi ser fram emot din ansökan!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons