Verksamhetsutvecklare inom digitalisering och automatisering

Antal platser:
Yrkesbenämning: Organisationsutvecklare
Publicerad: 2022-08-03
Sista ansökningsdag: 2022-08-14
Drivs du av att skapa kund- och verksamhetsnytta genom automatiseringsteknikens möjligheter? Vill du jobba i ett tvärfunktionellt agilt team? Tycker du det är roligt med utvecklingsarbete och att hitta en väg framåt när det inte alltid finns en given riktning? Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensioner enklare! Produktionsavdelningen består av 1 200 medarbetare och ansvarar för kundservice, hantering av kundärenden och produkt- och tjänsteutveckling för alla försäkringsprodukter som Pensionsmyndigheten ansvarar för. Vi finns på Pensionsmyndighetens alla orter. Du kommer att arbeta på enheten för utvecklingsstöd som ansvarar för agil produktledning, verksamhetsutveckling, innovation, tjänstedesign, CX, digitalisering och robotteknik. Vi arbetar med visionen att göra pensioner enklare och för att lyckas med det behöver vi arbeta kundcentrerat. För oss betyder det att designa lösningar ur insikter om kundens behov, med utgångspunkt från vårt samhällsuppdrag och de möjligheter som tekniken ger. Om du trivs i en föränderlig miljö – med stora möjligheter att påverka utformningen av metoder och arbetssätt kan det här vara ett uppdrag för dig. I rollen som verksamhetsutvecklare blir du en del av ett tvärfunktionellt team på sex personer bestående av verksamhetsutvecklare och systemutvecklare. Teamet har till uppgift att med hjälp av olika automatiseringstekniker såsom RPA och maskininlärning stärka myndighetens effektivitet och därigenom skapa nytta för såväl pensionssparare som pensionärer. Teamet jobbar framgångsrikt med RPA-teknik och har som ambition att kunna erbjuda en bredare flora av automatiseringsverktyg, och göra dessa till en naturlig del av myndighetens utvecklingsarbete. Vi söker dig som vill vara med och förverkliga den målbilden. I rollen kommer du att växla mellan att arbeta både operativt och strategiskt. I teamet hjälps vi åt där det behövs samtidigt som vi försöker ta tillvara på respektive medarbetares kompetensområden. Teamet jobbar enligt agila principer. Arbetsuppgifterna innebär bland annat att: • Stötta verksamheten i att definiera sina behov ur ett automatiseringsperspektiv • Ta fram och etablera målbild för automatisering på Pensionsmyndigheten • Ta fram och förankra nya arbetssätt för att påskynda automatiseringsgraden i verksamheten • Samverka gentemot annan verksamhetsutveckling som har anknytning till automatiseringsområdet • Omvärldsbevaka inom automatiseringsområdet • Processkartläggning och dokumentation • Hålla presentationer och workshops Utbildning och erfarenhet: För att lyckas i rollen ska du ha: • Flerårig erfarenhet av att driva verksamhets- och processutveckling ur ett helhetsperspektiv • Erfarenhet av att identifiera verksamhetsbehov och omvandla dessa till digitala lösningar • Arbeta och samverka tvärfunktionellt • Erfarenhet av att planera och leda analysarbete • Akademisk examen eller relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer har gett likvärdig kompetens Det är meriterande om du har: • Kunskap om automatiseringstekniker, såsom RPA, artificiell intelligens och maskininlärning och hur de kan leverera kund- och verksamhetsnytta • Erfarenhet av att ta fram en målbild för automatisering samt bygga upp en automatiseringsportfölj • Teoretisk och praktisk erfarenhet av förändringsledning i strukturerad form • Certifieringar inom området verksamhetsutveckling eller förändringsledning Egenskaper: Vi söker dig som är duktig på att samarbeta och tycker det är roligt att arbeta tillsammans i ett team. Du är en person som gärna delar med dig av din egen kompetens samtidigt som du kan be om hjälp när du behöver. Du är också en god kommunikatör och har förmågan att visualisera och förklara saker på ett enkelt och lättbegripligt sätt för olika målgrupper. I ditt egna arbete är du strukturerad och har förmågan att planera både för såväl din egen del som för en arbetsgrupp. Du har förmågan att växla mellan detaljer och helhetsperspektiv – t ex djupdyka i en processkarta eller ta fram en strategi. Du trivs att arbeta med komplexa verksamhetsfrågor där det saknas ett förutbestämt facit. Eftersom all dokumentation sker på svenska krävs det att du talar och skriver flytande svenska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen. Övrigt: Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är något av Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm, Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Växjö, Visby eller Halmstad. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. För mer information: För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta: Gruppchef Joakim de Leeuw, tel. 072-210 20 70. Fackliga representanter: Helena Blomkvist, ST, tel. 010-454 28 53 Linda Modin, Saco, tel. 010- 454 33 66 Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Dela