Lästid: 8 min
Vill du ha mer konkreta exempel på inledningar och avslutningar, kan du se våra exempel här.
Skriv en intresseväckande inledning som lockar läsaren till att vilja läsa vidare. Börja alltid med det viktigaste.
Skriv varför du söker tjänsten, men framförallt varför du söker dig till just det företaget. Var det exempelvis något på deras hemsida som du fastnade för?
Beskriv kortfattat vad du kan bidra med på arbetsplatsen. Ta gärna med exempel på vad du tidigare åstadkommit i arbetslivet kopplat till innehållet i jobbannonsen.
Framtida ambitioner ser många företag som viktigt i deras långsiktiga arbete och är något du bör få med.
Avsluta ditt brev med en summering av det du skrivit och försök att knyta ihop säcken på ett bra sätt.
Att ha med klyschor är ett alldeles för vanligt misstag i personliga brev (och CV:n) – och en av de främsta orsakerna till att ditt brev åker i papperskorgen.
Klyschor är tråkiga, de gör din text tom och innehållslös för klyschorna säger egentligen ingenting om dig som person.
Berätta istället vad som finns bakom orden – förklara och visa dina resultat istället för att bara rabbla upp vad du är bra på.
… Dubbelkolla din stavning – Be gärna någon annan att läsa igenom din text.
… Ska du ha med ett foto? – Välj ett seriöst foto.
… Ange dina personuppgifter – Namn, adress, telefonnummer, e-post etcetera.
… Hur långt ska ett personligt brev vara? – Max en A4-sida.
...Analysera och matcha varje jobbannons.
Vilka kompetenser, erfarenheter och egenskaper är obligatoriska, och vilka är meriterande? Titta sedan på dem en och en. Hur kan du svara mot dem? Ha med detta när du skriver ditt brev och cv, så är det lätt för arbetsgivaren att se att du matchar tjänsten.
Kolla hemsidan, deras sociala medier och vad som har skrivits om dem i tidningen. Vad hittar du där som du kan matcha?
Fundera också över vilka andra behov de kan ha, utöver de som står i annonsen. Vad kan du bidra med som är “det lilla extra”?
UnderbarText jobbar med översättning och undertextning av tv-program. Hos oss behöver ingen kund känna sig som en i mängden – vi värdesätter personliga relationer.
Du kommer att arbeta med översättning och undertextning av filmer och tv-program. I första hand innebär tjänsten undertextning, kvalitetskontroll och korrektur, men i framtiden kan det bli aktuellt med projektledning. Du kommer att få utbildning internt i undertextning.
Vi söker en social, vetgirig och lyhörd medarbetare som kan jobba under stundtals stressiga perioder.
Vi förutsätter att du har mycket god språkkänsla. Vi jobbar mest från engelska till svenska, men kunskaper i andra språk (gärna tyska och spanska) är meriterande.
Dela gärna upp annonsen i mindre delar, för att se hur din kunskap och dina intressen passar in på den aktuella tjänsten. Förslagsvis kan du använda följande tabell för att anteckna dina egna funderingar, vad du är intresserad/inte intresserad av etc., men detta är kanske inget du visar för arbetsgivaren utan mer som ett hjälpmedel för dig när du ska forma din ansökan.
Översättning | Har pluggat översättning och jobbat ideellt som översättare och undertextare för TED Talks. | |
---|---|---|
Undertextning | Jobbat ideellt med undertextning för TED Talks. Kan nog utveckla det som står om det i cv:t. | |
Kvalitetskontroll | Lite osäker på vad det innebär. | |
Korrektur | Har arbetat med korrekturläsning, syns i cv. | |
Projektledning | Inget jag är jättesugen på. | |
Social | Vad betyder social i det här sammanhanget? Att man är trevlig mot kunder och kollegor eller något annat? | |
Vetgirig | Det är jag! Det syns i mitt cv, jag har alltid pluggat på 150% för att det finns så mycket roligt att lära sig. | |
Lyhörd | Det tycker jag. Det gick ju bra för mig när jag jobbade med kundservice i alla fall. | |
Jobba under stress | Plugga på 150%. Vara trevlig när det är många samtal i kundservice-kön. | |
Mycket god språkkänsla | Ja, men det behöver jag kanske inte nämna? Det får de se på mitt sätt att skriva. | |
Svenska, engelska | Nivå + utbildning finns i cv. | |
Andra språk | Finns i cv. | |
Universitetsutbildning språk/humaniora | Finns i cv. | |
Erfarenhet | TED, korrekturläsning. | |
Kontor i Borlänge | På väg att flytta dit, kul att det finns ett sånt här jobb där! |
Ordvrängare med erfarenhet av översättning och undertextning söker jobb i Borlänge
För mig är undertextning en av de smartaste formerna av översättning. Jag älskar utmaningen i att förmedla både innehållet och talarens personlighet på ett ibland nästan omöjligt kompakt sätt. Tänk att få göra det på heltid!
Jag får bidra till att sprida kunskap, jag får själv lära mig saker och jag får utlopp för min problemlösningslust, plus att det finns en extra utmaning i att översätta talare som inte har engelska som förstaspråk.
Jag tycker om att lyssna på människor för att försöka förstå deras behov och hade alltid hög kundnöjdhetspoäng när jag jobbade med telefonsupport. I och med det jobbet lärde jag mig också att hantera stress; eldprovet var när en stor systemkrasch gjorde att jag satt med mellan 20 och 50 personer i kö under tre dagars tid.
Ideell undertextare med servicekänsla och stor nyfikenhet – där har ni mig. Jag vill gärna träffa er och få höra mer om jobbet!
Vänliga hälsningar
Edvin Lindberg
Första stycket visar jobbsökarens passion för jobbet. Hen visar också att hen har förståelse för vad det innebär att undertexta.
Andra stycket pratar om jobbsökarens erfarenheter och utbildning, som är mertierande för det här jobbet. Jobbsökaren visar sin passion ännu mer genom att berätta om sitt ideella arbete med undertextning, och visar också att hen är vetgirig.
Tredje stycket visar att jobbsökaren är lyhörd och stresstålig, och förmodligen har den sorts sociala kompetens som krävs för jobbet.
Sista stycket sammanfattar viktiga delar: passion (ideell), erfarenhet (undertextare) och centrala egenskaper (servicekänsla och nyfikenhet). Jobbsökaren visar också intresse för företaget och inte bara för att få berätta om sig själv.
Tips! Saknar du en kompetens, erfarenhet eller egenskap som nämns i annonsen? Fundera på om det är rimligt att just den är en dealbreaker. Om inte – sök ändå! Räkna inte med att arbetsgivaren vet exakt vad de vill ha eller att de är bra på att skriva annonser.