Personligt brev - Exempel

När du skriver ett personligt brev, visa entusiasm genom att koppla dina intressen till företagets kultur och tjänsten, undvik överdriven användning av "jag," skriv i berättande stil, fokusera på positiva aspekter och börja med fritt skrivande för snabbare start och bearbetning.

När du väl har fångat intresset med din inledning ska du visa mer av varför just du ska ha just det här jobbet. I bästa fall vill du verkligen, verkligen ha det, och då är det inte så svårt att visa din entusiasm.

Hitta något som tilltalar dig

Om du mest söker jobbet för att ha något att göra blir det knepigare, men försök hitta något som tilltalar dig. Gillar du företagskulturen, arbetstiderna, branschen…? Kom ihåg att matcha det som står i annonsen med det du skriver! (Läs mer om det längre ner).

Tips! Det är lätt att börja 99 % av meningarna med “jag”. Försök variera dig!

Inspiration: Frågor som hjälper dig att komma igång med att skriva personligt brev:

Varför vill du jobba på det här företaget?

  • Hur kom du i kontakt med företaget första gången?
  • Vad har du hört om företaget som gör att du vill jobba där?
  • Vad tycker du om med företagets värderingar och kultur?
  • Vad är det du gillar med tjänsterna/produkterna företaget erbjuder?
  • Vad har det här företaget som konkurrenterna inte har?

Varför vill du ha just den här tjänsten?

  • På vilket sätt kan den utveckla dig?
  • Passar den ihop med dina intressen på något sätt?
  • Vilken känsla får du när du tänker på det här jobbet?
  • På vilket sätt passar den här tjänsten ihop med var du står i livet?

Varför är just du den som passar bäst?

  • Vilka tidigare erfarenheter kan din nya arbetsgivare dra nytta av?
  • Vad vill du uppnå framöver?
  • Vilka är dina superkrafter?

Försök att skriva mer som en berättelse än en lista

Det är mycket mer trovärdigt och intressant att läsa – men tänk på att använda styckesindelning, rubriker och underrubriker samt punktlistor för att få en lättläst text(!).

Exempel på hur du kan skriva:

Att planera och organisera ligger i min natur. Det har jag fått användning för t.ex. när jag har arrangerat olika konferenser, utbildningar och träffar, men också i den mer vardagliga projektledningen.

Skriv vad du är, vad du kan och vad du har gjort

Rekryteraren är inte intresserad av vad du inte är, inte kan och inte har gjort. Vill du ändå berätta om en lucka i din kompetens kan du göra det på ett positivt sätt – berätta att du är sugen på att lära dig, inte att du inte kan.

Skriv så här:

Jag har flera års erfarenhet som administratör (se cv) och ser fram emot att lära mig det som är specifikt för just studieadministration.

Skriv inte så här:

Jag har flera års erfarenhet som administratör (se cv), men just studieadministration har jag inte arbetat med förut.

Tips! Börja med att skriva dåligt! Det viktigaste är att komma igång och få ner ungefär vad du menar först, inte att ditt personliga brev är färdigt att skickas på en gång. Skriv stödord och kasta ner allt huller om buller – sedan kan du organisera ditt material, skriva det bättre och ta bort det som inte är relevant.

Fler artiklar