Lästid: 3 min
Ett CV används tillsammans med ett personligt brev när man söker jobb. För att öka chanserna att bli kallad på arbetsintervju, bör du ha ett välskrivet CV och personligt brev som väcker rekryterarens intresse.
Här får du tips på hur man skriver ett bra CV och personligt brev – i 9 enkla steg!
I ditt CV ska du skriva om dina tidigare arbeten, utbildningar och om dina kunskaper. Ditt CV ska få arbetsgivaren att förstå varför just du är rätt för jobbet.
Här är 5 viktiga saker du måste tänka på när du skriver CV:
Ska du ha chans att väcka arbetsgivarens intresse måste ditt CV sticka ut från mängden, både design- och innehållsmässigt! Fundera på vad det är som utmärker dig.
Du kan hämta inspiration från andras CV:n, exempel och mallar, men du får aldrig kopiera någon annans text.
Du ska aldrig ljuga i ditt CV, för sanningen kommer alltid fram i slutändan – men det är viktigt att du säljer in dig själv, din personlighet och kompetens.
Arbetsgivare brukar oftast veta vad de letar efter, så det du behöver göra är att visa hur du kan ge arbetsgivaren detta.
Akta dig för att sväva iväg när du skriver CV, då kommer det bli onödigt långt och ingen kommer ha tid att läsa hela vägen till slutet.
I det personliga brevet får du möjlighet att motivera varför du har nytta av dina erfarenheter och kunskaper, som du berättat om i ditt CV.
Här är 5 steg för att skriva ett bra personligt brev:
När du ska söka jobb är första intrycket extremt viktigt. Du behöver en intressant inledning som får läsaren att vilja läsa vidare och att intressera sig för dig.
Du gör dig själv en stor tjänst om ditt personliga brev är lättläst, då kan rekryteraren snabbt skumma igenom ditt brev. För att göra din text lättläst kan du exempelvis använda:
Läs igenom jobbannonsen noggrant och anpassa ditt personliga brev efter annonsen och dina erfarenheter/kunskaper.
Du behöver en avslutning som knyter ihop ditt personliga brev, och som får rekryteraren att vilja kontakta dig.