Lästid: 2 min
Ett anställningsintyg är ett bevis på att du är/har varit anställd på ett företag under en viss tid. Ofta ges ett anställningsintyg ut efter avslutad anställning, men som anställd kan du be din chef om ett anställningsintyg när som helst. Det finns ingen laglig rätt som säger att en anställd ska få ett anställningsintyg, men det brukar ses som en god gärning att som arbetsgivare ge den anställde ett. I vissa kollektivavtal kan det dock finnas bestämmelser om att arbetsgivaren ska utföra ett anställningsintyg om en anställd frågar efter ett.
Ett anställningsintyg ska innehålla:
Anställningsintyget ska alltid signeras av arbetsgivaren och innehålla kontaktuppgifter till den personen som signerat intyget.
Ett anställningsintyg kan vara viktigt för dig om du slutar på en arbetsplats, då ett sådant arbetsintyg kan ha stor betydelse när du söker nytt jobb och kan fungera som en referens, som en eventuell ny arbetsgivare kan kontakta. Anställningsintyget är också viktigt om du ska söka ekonomiskt stöd från a-kassan.
Nej, ett arbetsgivarintyg är inte samma sak som ett anställningsbevis, även om orden låter nästan likadant.
En anställd som slutar på en arbetsplats har enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring (1997:238) rätt att få ett arbetsgivarintyg för arbetslöshetsförsäkring från den tidigare arbetsgivaren. Ett sådant intyg används av en arbetslöshetskassa (a-kassa) för att pröva den anställdes rätt till ersättning från arbetslöshetskassan.
I ett arbetsgivarintyg för arbetslöshetsförsäkring ska följande finnas med: