Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Registrator
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Registrator Dokumentcontroller
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av navet i en statlig myndighets informationsflöde och bidra till att stärka rättssäkerheten och transparensen i offentlig förvaltning? Nu söker vi en registrator/dokumentcontroller till vår juridiska enhet för ett vikariat under februari–augusti 2026. Ekonomistyrningsverket står inför förändring i och med sammanslagningen med Statskontoret den 1 januari 2026. I samband med sammanslagningen byter myndigheten namn till Statskontoret. Enheten Juridik består av jurister, upphandlare, registratorer och arkivarie, totalt 8 personer. Vi arbetar nära varandra och gränsöverskridande. Enheten leds av enhetschefen som är myndighetens chefsjurist. Din roll Som registrator blir du en nyckelperson i vår verksamhet. Du säkerställer att ärenden hanteras korrekt och effektivt, samtidigt som du är ett viktigt stöd för handläggare och kollegor. Rollen som registrator hos oss är varierande och mycket lärorik och du kommer arbeta med följande • Hantera inkommande e-post och telefonförfrågningar • Stötta, informera och utbilda handläggare i diarieföring och ärendehantering • Kvalitets kontrollera ärenden och diariet • Bidra med registratorskompetens i projekt och förbättringsarbete. • Stötta arkivarie i gallring, informationskartläggningar med mera. Under 2026 kommer registraturens arbetssätt att ses över för att ytterligare stärka stödet till verksamheten. Här får du möjlighet att vara med och påverka framtidens rutiner och digitala lösningar. Din profil Vi söker dig som har • Minst tre års erfarenhet som registrator/dokumentcontroller inom offentlig förvaltning • Goda kunskaper i offentlighetsprincipen, diarieföring och ärendehantering • Tagit examen eller är diplomerad som registrator/dokumentcontroller • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av Public 360 samt kunskaper inom förvaltningsrätt, arkivkunskap och informationssäkerhet. Dina egenskaper För att lyckas i rollen behöver du ha lätt att samarbeta och kommunicera med olika personer. Du trivs med att arbeta serviceinriktat, arbetar självständigt och tar egna initiativ. Du strukturerar ditt arbete effektivt och har ett flexibelt förhållningsätt samt har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Anställningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för denna befattning. En säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen och registerkontroll komma att genomföras innan beslut om anställning. Vi erbjuder Tjänsten avser ett vikariat under ca sex månader. Tillträde snarast. Du blir en del av en engagerad enhet där samarbete, service och kvalitet står i centrum. På vår webb kan du läsa mer om hur vi rekryterar. Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Anna Ahlgren på 08-690 45 51. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Fredrik Sydstrand, HR-specialist, på 08 454 47 21 eller [email protected] . Fackliga kontaktpersoner är Elisabeth Perntz, ordförande Saco-S, [email protected]  och Jenny Eriksson, ordförande ST, [email protected] . Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 januari 2026.  Myndighetens uppgifter kommer att vara att verka för en ändamålsenlig och effektiv statsförvaltning och för en god hushållning med statens medel. I detta ingår att • genomföra utredningar, utvärderingar och uppföljningar av statlig och statligt finansierad verksamhet • utveckla och förvalta den ekonomiska styrningen av den statliga verksamheten • utföra revision av Sveriges hantering av EU-medel • främja arbetet för en god förvaltningskultur och arbetet mot korruption i staten.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-16
Antal platser 1
Hemsida Länk