Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och forma framtidens äldreomsorg i Halmstad? Vi söker områdeschefer till tre av fyra områden inom hemtjänst och boende i hemvårdsförvaltningen, Halmstad kommun.
Du blir chef för ca 15 enhetschefer och får ett helhetsansvar för ett av fyra områden inom hemtjänst eller boende. Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp tillsammans med dina tre kollegor, verksamhetschef, HR-utvecklare, ekonom och utvecklingsledare. Du kommer ha det strategiska och övergripande ansvaret för verksamhet, ekonomi och personal inom ditt område.
Hemvårdsförvaltningen har goda förutsättningar och höga ambitioner. Vi är en modig och nytänkande organisation som redan visat att vi lyckats med mycket av det vi föresätter oss. Vi har en stabil budget i balans och vi har de senaste tre åren legat i topp tre i hemtjänstindex.
Efter årsskiftet sjösätter vi vår nya organisation vilket ger dig som områdeschef en unik möjlighet att påverka riktning, struktur och arbetssätt. Den nya organisationen innebär förenklat att hemtjänst och boende kommer organiseras inom samma verksamhetsområde och ledas av en verksamhetschef, 4 områdeschefer och ca 50 enhetschefer.
Ditt uppdrag
Hemvårdsförvaltningen satsar på att ligga i framkant av välfärdens stora omställning och som områdeschef har du en nyckelroll i det arbetet. Du driver långsiktig förbättring och utveckling samtidigt som du säkerställer att verksamheten bedrivs enligt lagar, riktlinjer och övriga kvalitetskrav. Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv där de vi finns till för alltid står i centrum. Samverkan och relationsskapande är viktiga pusselbitar i det arbetet.
Du tar dig an välfärdens utmaningar genom att leda tillitsbaserat och arbeta aktivt för att främja ett klimat som uppmuntrar utveckling, delaktighet och samskapande. Du kommer att behöva ha stort fokus på att säkra kompetensförsörjningen, dvs att attrahera, behålla och utveckla medarbetare.
Dina kvalifikationer
Formella kompetenser
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk examen
- Minst tre års chefserfarenhet
- Arbetslivserfarenhet från vård och/eller omsorg
Meriterande
- Erfarenhet av att leda chefer
- Erfarenhet av förändringsledning och/eller projektledning
- Erfarenhet av offentlig verksamhet
- Kunskap inom relevant lagstiftning (SoL och HSL)
Personliga egenskaper
Du är en möjliggörande ledare som skapar trygghet, delaktighet och fokus på gemensamma mål. Du är lösningsorienterad även i utmanande situationer. Du driver förändring och ser förbättringsmöjligheter i befintliga arbetssätt. Vidare är du resultatorienterad samtidigt som du säkerställer balansen mellan arbetsmiljö, budget och kvalitet.
Vi erbjuder dig
Jobba hos oss
Hemvårdsförvaltningen är en av kommunens största arbetsplatser med 2200 anställda. Vi ansvarar för vård och omsorg, framför allt för äldre. Vår verksamhet omfattar bland annat särskilda boenden, hemtjänst, hemsjukvård, myndighetsutövning och förebyggande verksamhet.
För att stödja nämnd, förvaltningsledning och verksamhet finns fyra avdelningar med ansvar för specialist- och stödfunktioner inom HR, ekonomi, kvalité och utveckling. Inom nämndens område drivs verksamhet i såväl egen regi som i privat regi enligt lagen om valfrihetssystem (LOV).
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden.
Hos oss får du trygghet med kollektivavtal och möjlighet att anpassa din anställning med löne- och semesterväxling. Vi vill att du ska må bra! Friskvårdsbidrag, tillgång till gym, hälsoinspiratörer som engagerar och stöd från företagshälsovården om du önskar det är några av sätten vi visar det på. Vi erbjuder även möjlighet till förmånscykel, resekort, att ge blod på arbetstid, vårdbesök under arbetsdagen och förmånligt pensionssparande.
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Grade/Varbi och inte via e-post eller pappersformat.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.
För att bli aktuell för anställning vill vi att du uppvisar ett utdrag från belastningsregistret. Beställ redan nu ett registerutdrag på polisens hemsida med ditt BankID. Öppna E-tjänsten och beställ - "Utdrag för att kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret". Utdraget skickas till din brevlåda och ska tas med i oöppnat kuvert och uppvisas i samband med rekryteringen.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
När du arbetar i Halmstads kommun skapar du mening genom att forma, stärka och berika andras vardag - vem du än är. Hos oss är det viktigt med samarbete, balans och möjligheten att utvecklas, både som yrkesperson och människa - vi är arbetsplatsen där du får ut mer av livet! Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro.