Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Barn- och utbildningsförvaltningen jobbar på uppdrag av förskolenämnden och grundskolenämnden. Förvaltningen ansvarar för förskoleverksamhet, skolbarnomsorg, grundskola och anpassad grundskola. Vårt viktigaste uppdrag är att ge alla barn och elever i Huddinge möjlighet att utvecklas till sin fulla potential i en trygg utbildningsmiljö. Här spelar alla våra anställda en viktig roll i genomförandet.
Brinner du för alla elevers rätt till optimal utbildning? Vill du vara med i vår strävan att göra skillnad för våra elever i Huddinge kommun?Vi söker nu en socionom till vår nystartade verksamhet för skolåtergång för elever med långvarig skolfrånvaro. Tjänsten är placerad på avdelningen Grundskolestöd och Digitalisering, centralt under Barn- och utbildningsförvaltningen med Avdelningschef som närmaste chef. Avdelningen organiserar delar av stödet till våra kommunala skolor. Centrala resurser inom elevhälsa, exempelvis skolläkare och skolpsykologer, samt spetsfunktioner såsom jurist och kvalificerade utredare finns också på avdelningen.
Om tjänsten:Du kommer till ett engagerat, kompetent och tvärprofessionellt team där fokus ligger på elevernas hälsa, utveckling och lärande där likvärdigt stöd ska möjliggöra att varje elev ges bästa förutsättningar. Kollegial samverkan är grunden för vårt arbete, för att lyckas lär vi av varandra.
Arbetsuppgifter:Du ingår i teamet för vår nyetablerade verksamhet för skolåtergång vars uppgift är att få elever med långvarig skolfrånvaro tillbaka till skolan. Teamet har även ett nära samarbete med kommunens Närvaroteam kring målgruppen.
I verksamhet för skolåtergång arbetar du i ett tvärprofessionellt team där psykologisk, pedagogiskt och socialt perspektiv finns representerat. Samverkan sker också över förvaltningsgränser, med socialförvaltningen tillsammans med familjebehandlare och med kultur-och fritid för att skapa en meningsfull fritid för målgruppen.
För att framgångsrikt kunna bidra i teamet är det viktigt att du har höga förväntningar och en tro på att alla elever kan nå framgång utifrån sina förutsättningar. Du skapar goda relationer, såväl med elever som med vårdnadshavare och alla professioner som arbetar kring eleven. Ett prestigelöst förhållningssätt är nödvändigt då det är avgörande för god samverkan.
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:
•
Relationellt arbete med elever och vårdnadshavare
•
Genom olika insatser bidra till att stärka relationer mellan hem och skola
•
Social färdighetsträning på individ-och gruppnivå
• Säkerställa att visuella hjälpmededel erbjuds eleverna ex. genom visuellt stöd, forumspel och ritprat
• Du står för barnperspektivet och är barnets röst i möten där barnet inte deltar
• Du sammankallar och leder tjänstemannamötet och SIP, säkerställer att alla aktörer som kan bidra med insatser som gynnar eleven bjuds in och du håller kontakten med aktörerna mellan mötestillfällena
• Du håller dig uppdaterad på vad som sker i respektive ärende
• Du har en tät och god dialog med vårdnadshavare, inhämtar deras perspektiv och i möten förmedlar du dessa
Vem är du?Du ser god samverkan som en nyckel till framgång och har ett stödjande, positivt och utvecklande förhållningssätt i kontakten med pedagoger, kollegor, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare.
Du är självgående och strävar efter att vara ett gott föredöme.
Kvalifikationskrav
• Socionomexamen
• Flerårig fördjupad erfarenhet av att arbeta i skola med elever med problematisk skolfrånvaro
• Flerårig fördjupad erfarenhet av att arbeta i skola med elever inom autismspektrumtillstånd, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
• Erfarenhet av att handleda skolpersonal
• Erfarenhet av att sammankalla och hålla i tjänstemannamöten och SIP och i dessa vägleda aktörer utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt
• God kunskap kring olika aktörer som arbetar kring målgruppen och förmåga att
• God förmåga att kommunicera i tal och skrift
Meriterande:
• Utbildad i SKOLKONTAKT
Varför Huddinge?Huddinge kommun är den näst största kommunen i Stockholms län. Att arbeta hos oss ger dig en unik kombination av den stora kontexten samtidig som du har insyn i det mindre sammanhanget. Du blir en viktig medspelare i kommunens skolutveckling med målet att ge alla elever rätt till optimal utveckling. Vi finns i lokaler med direkt närhet till bussar och pendeltåg. Det är viktigt för oss att du trivs på jobbet, vår förvaltning och avdelning präglas av god arbetsmiljö och gott samarbete.
Förmåner:För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner (https://eur01.safelinks.protection.outlook.com/?url=http://www.huddinge.se/formaner&data=05|02|
[email protected]|c05663bf34504766a47d08dd62f0dd23|99e636650a0349a083ccd7c1668d2910|0|0|638775508810612273|Unknown|TWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ==|0|||&sdata=n2JQdnfSg FSaax6q1iAdVsNs9HbGGMqcq0kRnssIDI=&reserved=0)
Upplysningar:Sök tjänsten genom att bifoga ditt CV och besvara några urvalsfrågor om hur du matchar vår kravprofil. Urvalsarbetet kommer att påbörjas efter sista ansökningsdag, och processen kommer bestå av teamsintervju, intervju på plats hos oss, eventuellt ett arbetsprov, samt referenstagning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Christina Dolke Andersson, Avdelningschef, tel 08-53533861