Vi söker en engagerad och driven Löneadministratör / HR Advisor som vill vara en del av ett internationellt företag och stötta både löne- och HR-processer för den finska verksamheten. I denna roll kommer du att arbeta nära HR- och löne-teamen i hela Norden, samt vara en del av det lokala HR-teamet i Solna. Vi ser gärna att du arbetar på plats på kontoret.
Om tjänsten
Som Löneadministratör / HR Advisor kommer du att ha en kombinerad roll där du fördelar din tid på cirka 50-60% lönehantering och resterande tid i en HR-konsultativ roll. Du kommer att ha en nyckelroll i att hantera lön och HR-processer för Finland, säkerställa att gällande lagar följs och fungera som en viktig länk mellan HR, löneavdelningen, chefer och anställda i Finland.
Detta är ett konsultuppdrag där du blir anställd av oss på Poolia men arbetar hos vårt kundföretag. Uppdraget är på sex månader med möjlighet till förlängning, och vi söker någon som kan starta omgående.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Lönehantering (50-60%)
Behandla lönespecifika transaktioner såsom tidskort, direktinsättningsval, provisioner, pensioner och förmåner.
Genomföra lönekörningar och hantera lön för en eller flera organisatoriska enheter.
Hjälpa till med skapande, överföring och bearbetning av datafiler kopplade till lön.
Utföra slumpmässiga beräkningar och justeringar av lönebesked.
Förbereda och distribuera lönerapporter till kunder och ledning.
Hantera myndighetsrapportering, utmätningsbeslut och skatterelaterade frågor.
HR-rådgivning och administration (40-50%)
Driva arbetsrättsliga frågor för Finland och säkerställa efterlevnad av lagar och regler.
Ha kontakt med finska arbetsgivarorganisationer och myndigheter.
Medverka i lokala fackliga förhandlingar.
Stötta vid onboarding och offboarding av finska medarbetare, inklusive information om tidrapportering, övertid, restid och semester.
Besvara frågor från chefer och anställda kring arbetsrätt och kollektivavtal.
Administrera förmånsportalen (Edenred) och säkerställa uppdatering av personalinformation.
Uppdatera landsspecifika HR-policies och riktlinjer.
Delta i HR-relaterade projekt och utföra HR-administrativa uppgifter vid behov.
Vem är du?
Flytande kunskaper i finska och engelska, gärna även svenska.
Gedigen erfarenhet av finsk arbetsrätt och arbetsmarknadsregler.
Erfarenhet av lönehantering, gärna i en global miljö.
Kunskap om arbets- och skatterätt, social trygghet och myndighetsrapportering.
Erfarenhet av HR-administration och/eller HR Shared Services.
Erfarenhet av lönesystem som ADP, Oracle, Workday, Ceridian eller Kronos är meriterande.
Stark analytisk förmåga och noggrannhet i arbete med lön och HR.
En serviceinriktad inställning och god kommunikativ förmåga.
Goda kunskaper i datahantering och HR-system.
Låter detta intressant?
Skicka in din ansökan redan idag! Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Om verksamheten
Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.