Arbetsbeskrivning

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker erfaren utredare som vill vara med och förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.

Välkommen till oss

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt. Myndigheten har även i uppdrag att ge stöd till internationellt adopterade i samband med ursprungssökning. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt familjer och individer.

I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första hbtqi-certifierade myndighet.

MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och engagerade arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Tycker du att detta låter intressant? Då tycker vi att du ska du läsa vidare!

Ansvar och arbetsuppgifter

Som utredare på MFoF kommer du att arbeta i ett befintligt team med övriga utredare på avdelningen. Arbetsuppgifterna innebär såväl självständigt arbete, som arbete i grupp tillsammans med andra medarbetare. Tjänsten som utredare är direkt underställd avdelningschefen.

Bland annat ingår följande uppgifter:

  • Ansvara för genomförandet av tilldelade regeringsuppdrag och bidra till kunskapsutveckling genom att kombinera vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet med beaktande av målgruppens erfarenheter.
  • Utveckla det nationella arbetet inom verksamhetsområdet.
  • Följa forskning och annan kunskapsutveckling inom myndighetens verksamhetsområde, omvärldsförändringar och andra faktorer som påverkar målgruppernas förväntningar och behov.
  • Sammanställa och analysera kunskap inom myndighetens verksamhetsområde.
  • Förmedla och sprida resultat och kunskap till relevanta målgrupper genom rapporter, publikationer, seminarier, utbildning etc.
  • Samverka med bland andra myndigheter, organisationer, huvudmän, forskare och praktiker.
  • Planera och leda sammankomster, hålla presentationer, både internt och för olika aktörer på nationell, regional, och lokal nivå. Ibland även internationellt.
  • Projektleda, planera, genomföra och följa upp projekt och utredningar.

Som utredare ingår även sedvanligt förekommande arbetsuppgifter som utredare på myndigheten. Arbetet kommer till stor del utföras i projektform med fasta tidsramar och i nära samarbete med kollegor.

Kvalifikationskrav

Vi söker dig som har:

  • Akademisk examen från högskola/universitet med inriktning socialt arbete, beteendevetenskap, juridik, pedagogik eller annat relevant ämnesområde.
  • Flerårig erfarenhet av självständigt kunskapsbaserat utredningsarbete inom stat, region eller kommun.
  • God Kunskap om att sammanställa och skriva kunskapsbaserade rapporter och kunskapsstöd.
  • Erfarenhet av att hålla i muntliga presentationer.
  • Kunskaper i aktuell lagstiftning.
  • Erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

  • Högre utbildning som magisterexamen eller motsvarande.
  • Erfarenhet av att samla in och värdera forskning och beprövad erfarenhet.

Dina personliga egenskaper

Förutom de ovan nämnda kraven och meriterna behöver du också ha förmågan att kunna tänka strategiskt och ha ett brett perspektiv på frågor. För att lyckas i rollen måste du vara initiativtagande, vilket innebär att du startar olika aktiviteter och uppnår resultat. Dessutom måste du ha pondus för att kunna företräda myndigheten och våra frågor samt vara samarbetsinriktad, vilket innebär att du kan arbeta bra tillsammans med andra, kommunicera tydligt och bidra till en positiv arbetsmiljö. Du är också omdömesgill. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse. Provanställning i 6 månader tillämpas. Placeringsort är Skellefteå med möjlighet att teckna individuell överenskommelse om distansarbete utifrån MFoFs riktlinjer om distansarbete.

Lön

Individuell lönesättning tillämpas.

Ansökan

Sista dag för ansökan är den 8 april 2025.

Skicka din ansökan med e-post till [email protected], (eventuella bilagor bör vara i pdf-format) eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.

Kom ihåg att ange dina initialer och diarienummer AD 2025-465 på ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har MFoF tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

MFoF behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om arbete skickas in till MFoF. Personuppgifterna behandlas för att MFoF ska kunna administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten. Behandlingen för tillsättning av tjänsten sker som ett led i MFoF:s myndighetsutövning och övrig behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-03-17
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Ansök utan CV